• Taitaja 2010 Oulu/

Ammattialojen nuoret huiput ratkovat SM-mitalit Oulussa / Unga toppförmågor i olika yrkesgrenar tävlar om FM-medaljer i Uleåborg

Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2010 -kisat pyörähtävät käyntiin tasan viikon kuluttua. Kilpailijoilla alkaa olla viimeiset hetket valmistautua koitokseen ennen kisojen alkua tiistaina 27.4.2010.

Kolmen päivän ajan, 27.-29.4, Ouluhallissa ja sen ympäristössä on säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat oman alansa Suomen mestaruudesta. Kilpailijoita on tänä vuonna kaikkiaan noin 450, ja he kilpailevat 45 eri lajissa automaalauksesta kukkasidontaan ja lähihoitajista talonrakennukseen. SM-kilpailijoiden lisäksi lajeissa nähdään ulkomaisia vahvistuksia. Kaikkiaan 19 ulkomaalaista kilpailijaa tuovat oman säväyksensä 13 lajiin. Kansainväliset kilpailijat tulevat yhdeksästä eri maasta muun muassa muista Pohjoismaista sekä Portugalista, Itävallasta ja Venäjältä. Ulkomaalaiset kilpailijat suorittavat samat kisatehtävät kuin SM-kisaajat ja heidät arvioidaan yhdenveroisesti, mutta suorituksia ei huomioida mitalisijoituksissa. Yhteistyökumppaneita Taitajilla on tänä vuonna 400, joista eri alojen yrityksiä on yli 200. Yritykset tukevat kisoja tarjoamalla kilpailun käyttöön henkilökuntaansa, koneita, laitteita, rahaa ja asiantuntemusta. Taitaja-kisat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Pohjois-Suomessa ja se tulee olemaan Oulun seudun suurimpia yleisötapahtumia tänä vuonna. Tapahtumaan odotetaan kaikkiaan 50 000 kävijää. Yleisöllä on kilpailuihin vapaa ja ilmainen sisäänpääsy, joten tapahtumaan kannattaa suunnata koko perheen voimin kannustamaan omia suosikkejaan. Tapahtuman ohjelma ja aikataulu löytyvät osoitteesta http://www.taitaja2010.fi/fi/yleisoelle. Median edustajat voivat käydä akkreditoitumassa ennakkoon osoitteessa http://www.taitaja2010.fi/fi/medialle/akkreditoituminen. Rakennus täydessä vauhdissa Taitaja 2010 -kisat käydään Ouluhallissa ja Ouluhallin messukentälle rakennettavissa väliaikaisissa halleissa. Hallien rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa. Rakennustyöt on määrä saada valmiiksi 23.4. mennessä. Purku taas suoritetaan tiiviillä aikataululla ja aloitetaan heti kisojen päätyttyä. Kisojen purkuaikaa on vain vuorokausi, sillä Ouluhalli luovutetaan muuhun käyttöön 30.4. klo 18.00. Taitajat näkyvät ja kuuluvat Oulun katukuvassa Kilpailujen lisäksi Taitaja tuo muutakin säpinää Oulun turuille ja toreille. Maanantaina tapahtuma käynnistetään klo 15.00 Taitaja-marssilla, jolla kilpailijat ja kisatoimijat marssivat Oulun kauppatorilta Ouluhalliin. Yleisö on tervetullut seuraamaan ja osallistumaan kisojen lähtölaukaukseen. Tiistaina kisapäivän päätteeksi Oulun kauppatorilla kajahtaa jälleen, kun pääyhteistyökumppani radio NRJ:n kanssa yhteistyössä järjestetty Skills Energy -konsertti marssittaa lavalle Starcrashin, NRJ:n Aamupojat ja Cheekin. Konsertti alkaa klo 19.00 ja päättyy klo 22.00. Konserttiin on vapaa pääsy. Lisäksi kävelykatu Rotuaarille levittäytyy keskiviikkona 28.4 klo 11–19 OpinTori – Aikuiskoulutusmarkkinat. OpinTorilta kiinnostuneet saavat tietoa eri ammateista ja koulutuksesta sekä vastauksia moniin aikuisopiskelua koskeviin kysymyksiin. Lavalla on ohjelmaa koko perheelle, ja mukana hyörii myös tapahtuman maskotti Taito Hyppynen. NRJ:n Aamupojat Anssi ja Renne luovat kisatunnelmaa myös Ouluhallilla ja pojat juontavat muun muassa tiivistunnelmaisen yhdeksäsluokkalaisille suunnatun Taitaja9-joukkuekilpailun. T9-finaali käydään Ouluhallilla ensimmäisenä kisapäivänä 27.4. Unga toppförmågor i olika yrkesgrenar tävlar om FM-medaljer i Uleåborg FM tävlingarna i yrkesskicklighet eller Mästare 2010 –tävlingarna kör igång igen efter vecka. För dem som tävlar börjar de sista stunderna vara inne för att förbereda sig för kampen innan tävlingarna börjar tisdag 27.4.2010. Under tre dagar är det liv och rörelse i Ouluhalli och dess omgivning från morgon till kväll när de unga toppförmågorna i olika yrkesgrenar tävlar om finländska mästerskapet i sin gren. Detta år deltar sammanlagt ca 450 tävlande och de tävlar i 45 olika grenar från billackering till blomsterbinderi och från närvårdare till husbyggnad. Förutom tävlandena i FM-tävlingarna kan man få se utländska förstärkningar. Hela 19 utländska tävlande för med sig sin egen touch i 13 grenar. De internationella tävlandena kommer från nio olika länder bl.a. från övriga nordiska länder samt Portugal, Österrike och Ryssland. De utländska deltagarna utför samma tävlingsuppgifter som FM-tävlingsdeltagarna och de bedöms likvärdigt men prestationerna beaktas inte i medaljplaceringarna. I år har Mästare 400 samarbetspartners och över 200 av dessa är företag i olika branscher. Företagen stöder tävlingarna genom att i tävlingarna ställa sin personal, maskiner, apparater, pengar och sakkunskap till förfogande. Mästare-tävlingarna anordnas nu första gången i Norra Finland och de kommer att vara ett av de större publikevenemangen i Uleåborgstrakten i år. Till evenemanget väntas inalles 50 000 besökare. Publiken har fritt och gratis inträde till tävlingarna, varför det lönar sig att med hela familjen styra kosan till evenemanget för att heja på sina egna favoriter. Program och tidtabeller för evenemanget finns på adressen http://www.taitaja2010.fi/sv/foer-allmaenheten. Representanter för media kan gå och ackreditera sig på förhand på adressen http://www.taitaja2010.fi/sv/for-media/ackreditering. Byggandet i full gång Mästare 2010 –tävlingarna hålls i Ouluhalli och i tillfälliga hallar som byggs på Ouluhallis mässplan. Byggandet av hallarna är redan i full gång. Det är meningen att byggnadsarbetena ska vara klara senast 23.4. Rivningen igen sker med en pressad tidtabell och inleds genast efter att tävlingarna avslutats. Tävlingarnas rivningstid är endast ett dygn för Ouluhalli överlämnas till annan användning 30.4. kl. 18.00. Mästarna syns och hörs i gatubilden i Uleåborg Förutom tävlingarna för Mästare med sig även annan hålligång på gator och torg i Uleåborg. På måndagen startar evenemanget kl. 15.00 med en Mästare-marsch, i vilken de tävlande och tävlingsaktörerna tågar från Uleåborgs salutorg till Ouluhalli. Allmänheten är välkommen att följa med och delta i startskottet för tävlingarna. Som avslutning på tävlingsdagen på tisdagen ljuder det igen på Uleåborgs salutorg, när Skills Energy –konserten som anordnas i samarbete med huvudsamarbetspartnern radio NRJ låter Starcrash, NRJ:s Aamupojat och Cheek äntra scenen. Konserten börjar kl. 19.00 och avslutas kl. 22.00. Till konserten är det fritt inträde Dessutom utbreder sig OpinTori – Vuxenutbildningsmarknaden på gågatan Rotuaari onsdagen 28.4 kl. 11–19. På OpinTori får intresserade information om olika yrken och utbildningar samt svar på många frågor gällande vuxenstudier. På scenen är det program för hela familjen och även tävlingarnas maskot Handy Händig är med i svängarna. NRJ:s Aamupojat Anssi och Renne skapar tävlingsstämning även i Ouluhalli och pojkarna är konferencierer bl.a. för den spänningsladdade Mästare9-lagtävlingen som riktas till niondeklassister. M9-finalen går av stapeln den första tävlingsdagen 27.4. i Ouluhalli.