Luovuus pääsee valloilleen hellan ja ompelukoneen äärellä Oulussa

Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2010 -kisat starttaavat tiistaina 27.4.2010. Kolme päivää kestävät kilpailut järjestetään tänä vuonna Oulussa, Ouluhallissa. Palvelut-lajiperheeseen kuuluu kaikkiaan kymmenen lajia ja Ravitsemispalveluissa kisataan viidessä eri lajissa.

Ouluhallissa ja sen ympäristössä riittää säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat suomenmestaruudesta. Kisojen seuraamisen lisäksi yleisökin voi testata taitojaan lajien "Kato ja kokkeile" -pisteissä sekä nauttia vauhdikkaasta menosta erilaisissa oheistapahtumissa kuten Skills Energy -konsertissa. Pukuompelun lajialueella on useita mielenkiintoisia vieraita. Muodin huipulle -ohjelmasta tuttu Antti Putkonen esittelee Kooma-yrityksensä toimintaa ja Kiks-tuotemerkkiään esittelevä Katja Iljana tarraa kierrätysmateriaaleista valmistetulla mallistollaan kiinni ajankohtaiseen kierrätysteemaan. Lisäksi WorldSkills-kisoista Calgarysta viime vuonna MM-hopeaa voittanut Marianna Luoma kertoo kisakokemuksistaan. Keskiviikko on varmasti yksi näyttävimmistä päivistä hiusmuotoilun kilpailualueella. Yhden päivän aikana kilpailijat suunnittelevat ja toteuttavat näyttävän kampauksen itsenäisyyspäivän juhliin sekä päästävät mielikuvituksensa valloilleen perinteisessä Osis Cup -fantasiakampauskilpailussa. Aiemmin näytöslajina ollut hevostenhoito on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana kilpailulajina. Ouluhallin edustan valtaa kahdeksan hevosta, jotka asuvat tilapäistallissa neljä päivää keskellä taitajahulinoita. Yleisö pääsee ihailemaan kilpailijoiden taitoja myös Limingantullin Prismassa, kun asiakaspalvelun ja myynnin finalistit kilpailevat liikkeessä ensimmäisenä kilpailupäivänä. Tehtäviin kuuluu tuote-esittelyä ja hyllytystä. Asiakaspalvelu ja myynti -lajissa kilpailevat myös TaitajaPLUS-kilpailijat. TaitajaPLUS-kilpailut ovat erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden ammattitaitokilpailut. Kilpailijoiden tehtävät liittyvät tuote-esittelyyn. Lähihoitaja-lajin kilpailualueella yleisö voi tutustua ihmisen kehon salaisuuksiin ja tehdä itselleen terveystestejä ”Ihmeellinen ihminen” -toimintapisteellä. Keskiviikkona Oulun keskustassa liikkuvat saattavat nähdä somistuksen kilpailijoita muotitalo Pukumiehen näyteikkunoissa. Ouluhallin somistuksen osastolla yleisö voi ottaa osaa kilpailuun ja valita parhaan asukokonaisuuden. Puhdistuspalvelu-lajissa kilpailijat tunnistavat tuotteita, tekevät ylläpitosiivouksen sekä huoltavat tekstiilejä. TaitajaPLUS-kilpailijoita on myös Puhdistuspalvelu-lajissa. Väriloistoa on luvassa, kun Kukkasidonta-lajin kilpailijat pääsevät vauhtiin. Kilpailijat toteuttavat muun muassa kukka-asetelmia sekä morsiuskimpun ja sulhasen vieheen. Lihat paloiksi, pataan ja pöytään Myös Tarjoilija-lajissa riittää kiinnostavaa katseltavaa. Kolmen päivän aikana kilpailijat tarjoilevat erilaisissa tilaisuuksissa ja tekevät juomasekoituksia baarikilpailussa. Yhtenä lajin tuomareista on Miia Sironen, joka voitti WorldSkills-kilpailussa kultaa vuonna 2007. Silmänruokaa tarjoilevat myös Suurtalouskokki-lajin kilpailijat. Lajissa valmistetaan erilaisia ruokia sekä katetaan kahvipöytä Oulu-teemalla. Suurtalouskokki-lajissa käydään myös TaitajaPLUS-kilpailut. Kilpailijoiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa aamiaistarjoilu. Liha-ala-lajissa kilpailijat käyvät käsiksi porsaan ruhoon. Tehtäviin kuuluu lihan leikkaus, lajittelu ja pakkaus. Yleisö voi seurata vaikkapa joulukinkun leikkausta. Ravintolakokkikilpailijat puolestaan suunnittelevat ja toteuttavat ruoat kuuden hengen seurueelle. Viimeisenä kisapäivänä torstaina 29.4. kilpailijat toteuttavat jo aiemmin keväällä suunnitellut ateriakokonaisuudet. Yksi Taitaja 2010 -kilpailujen näyttävimmistä lajeista on Kondiittori-laji. Kilpailijat valmistavat Oulu-teemaisia hyydykekakkuja, äitienpäiväkakkuja sekä näyttävän sokerityön musiikki-teemalla. Taitaja 2010 Oulu -kilpailun palvelu- ja ravitsemispalvelualojen näytöslajeina ovat Elintarviketeknologia ja Matkailu.