Teollisuusalojen osaajilla on tekniikka hallussa Taitaja 2010 -kilpailuissa Oulussa

Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2010 -kisat starttaavat tiistaina 27.4.2010. Kolme päivää kestävät kilpailut järjestetään tänä vuonna Oulussa, Ouluhallissa. Teollisuus-lajiperheessä kilpaillaan kuudessa eri lajissa mekatroniikasta laborantteihin.

Ouluhallissa ja sen ympäristössä riittää säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat suomenmestaruudesta. Kisojen seuraamisen lisäksi yleisökin voi testata taitojaan lajien "Kato ja kokkeile" -pisteissä sekä nauttia vauhdikkaasta menosta erilaisissa oheistapahtumissa kuten Skills Energy -konsertissa. Elektroniikka-laji vaatii kilpailijoilta moniosaamista. Teollisen laitteen rakentelutehtävässä yhdistetään elektroniikkaa sekä säätö- ja tietoliikennetekniikkaa. Kilpailijat kokoavat EH-203 lämmönsäätimen, ajavat siihen asiakasohjelman ja asentavat simulaatiovastukset. Säädin kaapeloidaan ja relelähdöt konfiguroidaan. Gsm- ja nettiasetukset laitetaan kohdalleen. Lopuksi kilpailijat testaavat säätimen toiminnan matkapuhelimensa ja web-selaimen avulla. Yhteistyökumppani Polar mittaa kilpailijoiden sykkeen kisan tuoksinnassa ja luvut heijastetaan yleisön nähtäville. Elektroniikka-lajissa nähdään myös kansainvälisiä vieraita, kun Lissabonissa tänä vuonna järjestettäviin EuroSkills-EM-kisoihin harjoitteleva ulkomainen kilpailijapari osallistuu Oulun mittelöihin. Elektroniikan lajialueella riittää kokeiltavaa myös yleisölle. Omaa osumatarkkuuttaan pääsee kokeilemaan Noptelin tarkkuusammuntapisteellä ja toinen yhteistyökumppani Ouman, joka toimittaa laitteet myös kisatehtäviä varten, esittelee uusinta kodinohjausjärjestelmäänsä. Laboranttien työ koskettaa jokaista meistä. He tutkivat ruokaa, juomaa, ympäristöä, lääkkeitä, kosmetiikkaa, vaatteita ja erilaisia kulutustavaroita. Laborantti on myös keskeisessä roolissa, kun kehitetään uusia tuotteita, tutkitaan perinnöllisiä sairauksia tai ratkotaan rikoksia. Lajialueen "Kato ja kokkeile" -pisteessä yleisö voi osallistua muun muassa leikkimieliseen doping-testiin. Automaatioasennus-lajin kilpailutehtävät liittyvät vesiprosessin instrumentointiin ja automaatiolaitteisiin. Tähän liittyen myös yleisö pääsee lajialueella ihmettelemään toimivaa prosessivaunua, jossa automaattisesti vesi nousee alasäiliöstä kahteen eri yläsäiliöön. Yläsäiliöistä vesi laskee takaisin alasäiliöön ohjelmoidun sekvenssin mukaisesti. Automaatioasennuksen lajialueella reaktionopeuttaan pääsee kukin koettamaan legendaarisella "Speden pelillä". Eniten pisteitä saaneen osallistujan nimi näkyy päivittäin automaatioasennuslajin näytöllä. Teollisuussalojen alla kilpaillaan myös seuraavissa lajeissa: Koneistus, Levy ja hitsaus sekä Mekatroniikka. Tänä vuonna teollisuusalojen näytöslajina on Kunnossapito. Koneenasentaja työskentelee teknologia-alan yrityksissä koneiden ja laitteiden asennustehtävissä sekä huolehtii koekäytöstä, tarkistuksesta ja huollosta sekä koneen osien korjauksesta ja valmistamisesta hitsaamalla tai koneistamalla.