• Taitoa/

Turun kaupunki ja Taitoa tavoittelevat yhteistyötä - Turun asiakkuuden myötä Taitoalta kuntajohtamista uudistava palvelukokonaisuus kunnille

Report this content

Turun kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle päätettäväksi, että se siirtäisi liikkeenluovutuksella taloushallinnon palvelukeskuksensa kuntien yhdessä omistamaan Taitoaan syyskuun alusta lähtien. Taitoan talouspalvelukeskukseen siirtyisi noin 95 Turun kaupungin työntekijää. Turku on Taitoan suurin omistaja.

Liikkeenluovutuksen myötä Taitoalle syntyisi Turkuun uusi, merkittävä toimipiste, joka tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja omistajinaan toimiville kuntatoimijoille koko maassa.

– Talouspalvelujen luovutuksella Kunnan Taitoalle Turun kaupunki tavoittelee tehokkaampia ja taloudellisempia tukipalveluja kaupungin päätöksenteon tueksi. Kuntien perustamat Kunnan Taitoa Oy ja Kuntien Tiera Oy ovat välineinä kuntien yhteistyön tiivistämiselle. Kunnat voivat saavuttaa merkittäviä hyötyjä yhdistämällä kehittämispanostuksensa ja yhdenmukaistamalla prosessejaan ja niitä tukevia tietojärjestelmiä, huomauttaa Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

– Turkuun on nyt syntymässä Kunnan Taitoa Oy:n hallinnoima valtakunnallinen talouspalvelukeskus ja Kuntien Tiera Oy:n hallinnoima valtakunnallinen toiminnanohjausjärjestelmän osaamiskeskus. Turulle valtakunnalliset palvelukeskukset merkitsevät myös uusia työpaikkoja, Randell toteaa.

Tavoitteena luoda uusia työpaikkoja Turkuun

Turun asiakkuuden myötä Taitoalla on tarjota kuntatoimijoille tiedolla johtamista tukeva palvelukokonaisuus ja sitä tukeva toiminnanohjausjärjestelmä.

– Taitoa on mukana tulevien tilastointivaatimusten valmistelussa, mikä tulee aiheuttamaan lähitulevaisuudessa järjestelmien muutostarpeita kunnille. Taitoalla on vankka osaaminen tulevasta kuntatilastoinnista, koska se on mukana valtiovarainministeriön Kuntatieto-ohjelmassa, Taitoan toimitusjohtaja Anne Lindqvist sanoo.

Lindqvistin mukaan Taitoa tulee rakentamaan Turusta vahvan ja kasvavan yksikön, joka tuottaa laajasti palveluita kuntasektorille. Toimipiste työllistää alkuvaiheessa noin 90 henkilöä, mutta kasvun myötä tavoitteena on luoda uusia työpaikkoja Turkuun.

Taitoa on kuntatoimijoiden omistama, voittoa tavoittelematon yhtiö, joka tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita omistaja-asiakkailleen. Yhtiö palvelee valtakunnallisesti yli sataa asiakasta ja se työllistää 425 henkilöä. Vuonna 2013 Taitoa-konsernin liikevaihto oli 25,5M€

Lisätietoja:
Fredrik Lindström, talouspalvelujohtaja, Turun kaupunki, p. 044 907 2205, fredrik.lindstrom(a)turku.fi
Jukka Laiho, johtaja, Turun kaupunki, p. 040 760 3999, jukka.laiho(a)turku.fi
Tiia Mäkiranta-Säisä, palvelujohtaja, p. 020 610 9212, tiia.makiranta-saisa(a)taitoa.fi, Taitoa
Anne Lindqvist, toimitusjohtaja, p. 020 610 9202, anne.lindqvist(a)taitoa.fi, Taitoa

Yhdessä parempia kuntapalveluja

Taitoa tuottaa kuntatoimijoille talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja koko maassa, ja kehittää niitä yhdessä asiakkaidensa kanssa