Talenom Barometri: Pk-yritysten taloustilanne yhä valoisampi

Report this content

Suomalaisten pk-yritysten liikevaihto oli 12 kuukauden ajanjaksolla 2/2010 - 1/2011 keskimäärin 16,0 prosenttia suurempi kuin edeltäneellä 12 kuukauden jaksolla. Pk-yritysten kannattavuus kasvoi jälleen vielä liikevaihtotasoakin reippaammin, ja liikevoittoa kertyi 39,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Yritysten kassoissa oli tällä ajanjaksolla keskimäärin 5,9 prosenttia enemmän rahaa.

”Sekä liikevaihdon että liikevoiton kasvuprosentit ovat niin hurjia, että tällaisia ei ”normaalioloissa” voida nähdä. Vasta nyt jälkikäteen voidaan siis havaita, kuinka syvä taantuma Suomessa oli. Työttömyys ei silti valtavasti kasvanut eikä konkurssien määrä noussut merkittävästi. Barometrista voidaan havaita, mistä rahat on otettu työllistämiseen ja yrityksen selviämiseen. Ne on otettu yrityksen pääomista ja vähän velkaantumallakin. Onneksi taantuman pituus jäi kohtuullisen lyhyeksi, nimittäin tämä tie ei olisi voinut jatkua kovin pitkään. Liikevoiton suuren prosentuaalisen kasvun ei kannata antaa hämätä luulemaan, että nyt pankkitilit pullistelisivat. Pankkitileillä on rahaa vain noin kuusi prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Vielä ollaan siis taantuman paikkaushommissa”, selittää barometriä Talenom Oy:n toimitusjohtaja Harri Tahkola.

”On hienoa havaita pk-yritysten selviytymistarinan toteutuminen. Tämä on ollut kaikkien suomalaisten kannalta aivan ensiarvoisen tärkeä asia. Yrittäjät ansaitsevat hatun noston. Nythän taas näin vaalien alla pk-yrittäjät ovat arvossaan. Kaikki puolueet ja juhlapuheet ovat tukemassa ja kannustamassa ihmisiä yrittäjyyteen sekä kehumassa yrittäjien merkitystä yhteiskunnallemme. Miten tämä tuki ja kannustus saataisiin näkymään vielä vaalien jälkeenkin konkreettisina yrittäjyyttä tukevina päätöksinäkin”, kysyy Tahkola.

Talenom Barometrin tulokset perustuvat laajaan otantaan suomalaisista pk-yrityksistä. Barometrin tuloksia saa vapaasti julkaista ja siteerata, mutta se edellyttää aina lähteen mainitsemista. Barometri on luettavissa myös Talenomin kotisivuilla www.talenom.fi

Talenom on yksi Suomen suurimmista talouden hallinnan palvelutaloista ja toimii 12 paikkakunnalla ja kolmella liiketoiminta-alueella: Tilitoimistopalvelut, Talousosastopalvelut ja Konsultointipalvelut. Talenomilla työskentelee yli 300 asiastaan innostunutta ja osaavaa talouden hallinnan ammattilaista ja palveluita käyttää noin 4400 asiakasta. Talenom tunnetaan aktiivisesta otteesta sekä ainutlaatuisesta palveluvalikoimasta, mukaan lukien markkinoiden edistyksellisimmät sähköiset taloushallinnon ratkaisut. Lisätietoja www.talenom.fi