Talenom Barometri 11/2011: Pk-yritysten liikevaihto kasvaa edelleen

Report this content

Suomalaisten pk-yritysten liikevaihto oli ajanjaksolla 10/2010 - 9/2011 keskimäärin 12,6 prosenttia suurempi kuin edeltäneellä 12 kuukauden jaksolla. Pk-yritysten kannattavuus kasvoi aiempien seurantajaksojen tapaan, mutta selvästi maltillisemmin, 16 prosentilla, vuotta aiempaan ajanjaksoon verrattuna. Yritysten kassoissa oli elokuun lopussa 14,2 prosenttia enemmän rahaa vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.

”Luvut näyttävät olevan yleisen uutisoinnin vastaisia. Onhan koko syksyn pääpaino uutisoinnissa ollut yt-neuvotteluissa, taantumassa, eurokriisissä jne. Kotimarkkinoilla toimivilla yrityksillä on tästä huolimatta mennyt hyvin vielä ainakin syyskuun loppuun saakka. Barometrista voidaan huomata toki se, että liikevaihdon ja kannattavuuden kasvu on hidastunut, mutta edelleen luvut ovat korkeita ja kasvun voidaan sanoa olevan jopa nopeaa. Yritysten kassoissa on rahaa selvästi enemmän kuin vuosi sitten, joten tasainen kasvun hidastuminen ei aiheuta välitöntä kassakriisiä. Missään tapauksessa ei voida sanoa, että pk-yrityksissä yleisesti oltaisiin lamatunnelmissa. Toimialakohtaisesti toki tilanteet vaihtelevat ja uskoisin ainakin rakennusalalla talven aikana tapahtuvan liikevaihdon laskuakin”, toteaa Talenom Oy:n toimitusjohtaja Harri Tahkola.

”Nämä tiedothan ovat Suomen tuoreimpia tietoja pk-yritysten tilanteesta. Tämä tuore tieto on hyvin positiivista ja uskoakseni vastoin yleistä ilmapiiriä. Siksi onkin harmillista, että talousuutisointi on koko ajan keväästä alkaen ollut niin mollivoittoista. Mitä tällä uutisoinnilla voitetaan? En ole journalisti, joten en osaa vastata tuohon, mutta sen tiedän, että negatiivisella uutisoinnilla ainakin me kaikki tulemme varovaisemmiksi ostajiksi. Tämä puolestaan ruokkii alamäkeä sekä yrityksille että yksittäisille ihmisille. Tähän lienee mahdotonta saada muutosta”, Tahkola jatkaa.

Talenom Barometrin tulokset perustuvat laajaan otantaan suomalaisista pk-yrityksistä. Barometrin tuloksia saa vapaasti julkaista ja siteerata, mutta se edellyttää aina lähteen mainitsemista. Barometri on luettavissa myös Talenomin kotisivuilla www.talenom.fi

Lisätietoja:
Harri Tahkola

Talenom Oy
p. 0207 525 264

Talenom on yksi Suomen suurimmista talouden hallinnan palvelutaloista ja toimii 12 paikkakunnalla ja kolmella liiketoiminta-alueella: Tilitoimistopalvelut, Talousosastopalvelut ja Konsultointipalvelut. Talenomilla työskentelee yli 360 asiastaan innostunutta ja osaavaa talouden hallinnan ammattilaista ja palveluita käyttää noin 4400 asiakasta. Talenom tunnetaan aktiivisesta otteesta sekä ainutlaatuisesta palveluvalikoimasta, mukaan lukien markkinoiden edistyksellisimmät sähköiset taloushallinnon ratkaisut. Lisätietoja www.talenom.fi

Avainsanat: