Kyselytutkimus: Enemmistö suomalaisista toivoo, että voisi viettää enemmän aikaa rakkaidensa kanssa

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta (77 %) toivoo, että voisi viettää enemmän aikaa rakkaidensa kanssa, paljastaa Tallinkin teettämä tuore, valtakunnallinen kyselytutkimus. Suurin osa suomalaisista (85 %) tuntee olonsa rakastetuksi juuri silloin, kun viettää aikaa rakkaidensa kanssa. Kyselyyn vastasi syyskuussa kaikkiaan 1000 suomalaista, jotka ovat 18–74-vuotiaita.

Tallinkin kyselytutkimus rakkaudesta paljastaa, että suomalaiset kaipaavat hellyydenosoituksia ja tuntevat olonsa yksinäiseksi ilman niitä.

Lähes puolet suomalaisista (47 %) tuntee olonsa yksinäiseksi, jos ei koe hellyyttä. Naiset ovat miehiä enemmän hellyydenkipeitä, sillä naisista yli puolet (54 %) kaipaa hellyydenosoituksia, kun taas miehistä alle puolet (41 %) tuntee olonsa yksinäiseksi vailla hellyyttä.

Suomalaisten on vaikeaa sanoa: ”Minä rakastan sinua”

Lähes puolet suomalaisista (43 %) ei tavallisesti kerro lähipiirissään rakastavansa heitä. Rakkaudesta kertominen on hieman yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Naisista 47 prosenttia kertoo läheisilleen rakastavansa heitä, miehillä luku on vain 40 prosenttia.

Suomalaisten merkittävä enemmistö ei mielellään lausu pieniä, maagisia sanoja: “Rakastan sinua”. Kaikkiaan 77 prosenttia vastaajista uskoo, että suomalaiset ovat siihen liian arkoja. Miehistä 73 prosenttia uskoo suomalaisten olevan liian arkoja kertomaan rakkaudestaan sanallisesti.

– Naisista 81 prosenttia arvioi, että suomalaiset ovat liian arkoja tekemään ääneen rakkaudentunnustuksia, vaikka yleisesti ajatellaan, että naisille rakkaudesta puhuminen on helpompaa kuin miehille, Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd arvioi.

Yli puolet keski-ikäisistä ei kerro lapsilleen rakkaudestaan

Suomalaiset eivät kyselyvastausten mukaan myöskään tauotta kerro lapsilleen rakastavansa heitä. Vastaajat arvioivat, että lähes puolet suomalaista (43 %) ei sano kolmea pientä sanaa lapsilleen. Hieman yllättäen luku on suurin keski-ikäisten ikäryhmässä 35–44 vuotta, sillä kaikkiaan 53 prosenttia tämän ikäisistä arvioi kyselyssä, etteivät suomalaiset kerro lapsille rakastavansa heitä.

Vanhemmassa sukupolvessa, eli yli 65-vuotiaissa, määrä on huomattavasti pienempi. 38 prosenttia vanhemmasta ikäpolvesta arvioi, etteivät suomalaiset sano lapsilleen rakastavansa heitä.

– Kuitenkin suurin osa suomalaisista, eli miltei yhdeksän kymmenestä on sitä mieltä, että “rakastan sinua” voi sanoa lapsilleen ja vanhemmilleen, eivätkä sanat kuulu vain romanttisiin suhteisiin, Nöjd huomauttaa.

Rakkauden teot merkitsevät suomalaisille enemmän kuin sanat

Enemmistö suomalaisista (69 %) arvostaa rakkaudessa enemmän tekoja kuin sanoja. Yli puolet (58 %) kertoo osoittavansa rakkautta antamalla läheisilleen lahjoja. Yli 65-vuotiaiden keskuudessa lahjoja antavien osuus on vastaajaryhmän suurin, 61 prosenttia.

Kyselyn perusteella suomalaisilla on rakkausasiat suhteellisen kunnossa, sillä enemmistö suomalaista (69 %) kertoo tuntevansa olonsa rakastetuksi. Halaus kannattaa, sillä 85 prosenttia suomalaisista kertoo sen olevan oiva osoitus välittämisestä.

Vaikka suomalaiset arvostavat halauksia ja lahjoja, silti enemmistö suomalaisista toivoo, että suomalaiset sanoisivat useammin nuo tärkeät “rakastan sinua” sanat. 89 prosenttia vastaajista toivoo, että kuulisi rakkaudentunnustuksen nykyistä useammin.

Risteilyllä riittää aikaa yhdessäololle

Valtaosa kyselyyn vastanneista (77 %) toivoo, että viettää nykyistä enemmän aikaa rakkaidensa kanssa, ja 85 prosenttia kokee yhdessäolon hetkinä olonsa rakastetuksi.

– Tutkimuksemme osoittaa, että suomalaiset arvostavat konkreettisia tekoja rakkauden eteen. Irtiotto arjesta vaikkaristeillen on mainio tapa pitää hengähdystauko arjesta ja viettää kiireetöntä aikaa läheistensä kanssa. Ja kyllä me Tallink Siljallakin toivomme, että mahdollisimman moni löytäisi lisää tapoja sanoa ”minä rakastan sinua”, Nöjd toteaa.

Tallink kartoitti suomalaisten käsityksiä rakkaudesta valtakunnallisella kyselytutkimuksella syyskuussa. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1 000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Kyselyn toteutti Norstat-tutkimusyhtiö AS Tallink Gruppin toimeksiannosta.

Katso videolta ajatuksia rakkaudesta: https://youtu.be/Dia80CvUOkQ

Lisätietoja medialla antaa:

Tallink Silja Oy, viestintäjohtaja Marika Nöjd, marika.nojd@tallinksilja.com, 0400 207 704

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 900 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com