Liisa Jokisen Turku Looks -näyttely esillä Silja Europalla koko syksyn ajan

Virallinen kulttuurilaiva Silja Europa seilaa syksyllä jälleen kohti uusia kulttuurinautintoja. Eräs syksyn ohjelmiston kohokohdista on Liisa Jokisen maailmaa kiertänyt Turku Looks -valokuvanäyttely.

Liisa Jokinen kuvasi turkulaisia kolmena päivänä vuosina 2009–2010 Turun kaduilla, ja kysyi kuvatuilta heidän pukeutumisestaan, mieltymyksistään ja tyyliensä innoittajista. Tästä syntyi valokuvanäyttely Turku Looks, joka avautui Silja Europan konferenssitiloissa 1.9.2011.

- Halusin kuvata kaupungin kaduilla omaperäisiä pukeutujia ja tyylitaitureita. Turku Looksiin kuvatut yhdistelevät uutta ja vanhaa, itse tehtyä ja ostettua, omia ja lainavaatteita hauskasti ja yllättävästi. Yksinkertaisuus ja mukavuus ovat monille asuvalinnan ykköskriteeri, mutta turkulaisten pukeutumista inspiroivat myös esimerkiksi muotoilu, Audrey Hepburn, mainospaidat ja hassut hatut, Jokinen kertoo.

Turku Looks on Liisa Jokisen ja Sampo Karjalaisen suositun, vuonna 2005 perustetun Hel Looks -katutyylisivuston sisarprojekti. Turku Looks -näyttely on ollut esillä ja kiertää parhaillaan useissa Euroopan maissa, mm. Virossa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Venäjällä. Näyttely on esillä Silja Europalla 31.12.2011 asti. Liisa Jokinen (s. 1974) on freelance-toimittaja ja katumuodin kuvaaja. Jokinen kirjoittaa muodista, tyylistä ja muotoilusta useisiin suomalaisiin alan julkaisuihin.

Kulttuurilaiva Silja Europalla jatkuvat kesätauon jälkeen myös Turku 2011 -risteilyt. Laivalla on koko syksyn ajan nähtävissä myös Contemporary Art Archipelago -näyttelyn teos Archipelago Science Fiction. Tellervo Kalleisen, Oliver Kochta-Kalleisen ja Henrik Anderssonin teoksessa lennokkaat lyhytelokuvat kertovat saariston asukkaiden kuvitelmia kotiseudustaan vuonna 2100.

Nykysaariston elämään voi tutustua elokuvantekijä Lotta Petronellan Silja Linelle tekemässä lyhytelokuvassa Turun saaristosta. Elämää saaristossa -lyhytelokuvaa esitetään Silja Europalla ja Turun-linjan toisella laivalla Silja Galaxylla päivittäin. Laivoilla myös jaetaan karttaa, josta löytyvät lyhytelokuvan tapahtumapaikat ja taustatietoa niistä. Karttaan on merkitty myös CAA-näyttelyn teosten sijaintipaikat.

Tarkemmat tiedot Silja Europan Turku 2011 -ohjelmasta: www.silja.fi

Yhteydenotot, Silja Linen tarjonta
Tallink Silja Oy: viestintäpäällikkö Laura Saksala, Tallink Silja Oy, puh. 050 377 6669, laura.saksala@tallinksilja.com

Yhteydenotot, Liisa Jokisen näyttely
Turku 2011 –säätiö: tuottaja Tiina Erkintalo, puh. 040 514 9678, tiina.erkintalo@turku2011.fi

www.turku2011.fi

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on Itämeren alueen johtava matkustajaliikennevarustamo. Tallink Silja Oy liikennöi Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan sekä Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Suomessa viidellä paikkakunnalla, Espoossa, Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Mikkelissä ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Tallink Silja Oy työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Gruppin palveluksessa on yhteensä noin 6800 työntekijää Virossa, Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Saksassa ja Venäjällä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.