Matkailu, businesta vai puuhastelua?

Tallink Silja Oy, TurkuTouring Oy, Porin Seudun Matkailu Oy MAISA sekä Ruka-Kuusamon matkailuyhdistys Ry käärivät hihat ylös ja keräävät alan toimijat saman pöydän ääreen. Onko matkailu businesta vai puuhastelua? Nyt vaaditaan tekoja, myös valtiovallalta. Juhlapuheet eivät enää riitä.

Matkailu on ainoa vienninala, jonka kulutus tapahtuu Suomessa ja joka maksaa toiminnastaan arvonlisäveroa. Matkailua ei voi teollisuuden tapaan ulkoistaa halvempiin maihin, eikä siihen voi tulla rakennemuutosta.

Matkailulla on lamasta huolimatta potentiaalia kasvaa. Ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kehittäminen on paras tapa lisätä Suomen matkailusta saatavia tuloja. Matkailu on kansantaloudellisilta kerrannaisvaikutuksiltaan merkittävä toimiala.

Matkailu on voimakkaasti työllistävä ala ja se työllistää paljon myös nuoria. Valtioneuvoston matkailupoliittisen linjauksen mukaan matkailutoimialat voisivat vuonna 2020 työllistää jopa 171 000 henkilöä. Vuoden 2020 matkailutulon määrän tavoitteeksi on asetettu 20,7 miljardia, kun se vuonna 2007 oli 11 miljardia euroa.

Miten saamme lisää ulkomaalaisia matkailijoita, työtä ja verotuloja Suomeen?

Ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kehittäminen on paras tapa lisätä Suomen matkailusta saatavia tuloja. Matkailu on ainoa vienninala, jonka kulutus tapahtuu Suomessa ja joka maksaa toiminnastaan arvonlisäveroa.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) Matkailustrategian mukaan Suomi on matkailumaana huonosti tunnettu, matkailupalveluidemme hinnat ovat korkeita, saavutettavuus huono ja kesälomakausi ei täsmää eurooppalaisen lomasesongin kanssa.

TEM mainitsee vahvuudeksemme myös sen, että Venäjä on itänaapurimme, mutta samaan aikaan meillä vielä kannetaan vanhoja haavoja ja naapuria pelätään.

Kaipaako kansa Duudsonministeriä?

Tarvitsemmeko lisää hulluja tempauksia, joita voidaan kauhistella maailman lehdissä? Eukonkantoa, sääskien liiskaamista, maailmaennätyssaunomista ja vielä ilkosillaan? Ehkäpä tätä julkisuutta pitäisi ruokkia ja kunnolla, jotta erotumme ja saamme näkyvyyttä maailman muussa tarjonnassa? Lisää löylyä ja uusia Duudsoneja!

Meiltä löytyy kyllä maatalousministeri ja jopa kehitysministeri. Missä on matkailuministeri, joka loisi ja johtaisi uudenlaista, ennakkoluulotonta matkailua?

Näitä asioita matkailupaneelissa SuomiAreena Porissa ovat pohtimassa:

Tallink Silja Oy, varatoimitusjohtaja Pasi Näkki
Ravintoloitsija Sedu Koskinen
Tietokirjailija, kolumnisti Merja Rehn
Kansanedustaja Leena Harkimo
Kansanedustaja Mikael Jungner
MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi
Keskustelun juontaa vaikuttajaviestintäyrittäjä, ex-kansanedustaja Marjukka Karttunen

Paikka: Porin teatteri, Hallituskatu 14
Aika: perjantai 20.7.2012 klo 14.00–15.15

Lisätietoja antaa: Tallink Silja Oy, varatoimitusjohtaja Pasi Näkki, p. 040 773 1348, pasi.nakki@tallinksilja.com

Avainsanat: