Matkailu, businesta vai puuhastelua?

Tallink Silja Oy, TurkuTouring Oy, Posek, Porin Seudun Matkailu Oy MAISA sekä Ruka-Kuusamon matkailuyhdistys Ry osallistuvat matkailukeskusteluun SuomiAreenassa Porissa 20.7.2012 klo 14.00–15.15.

Matkailu on ainoa vienninala, jonka kulutus tapahtuu Suomessa ja joka maksaa toiminnastaan arvonlisäveroa. Matkailua ei voi teollisuuden tapaan ulkoistaa halvempiin maihin, eikä siihen voi tulla rakennemuutosta. Matkailulla on lamasta huolimatta potentiaalia kasvaa. Ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kehittäminen on paras tapa lisätä Suomen matkailusta saatavia tuloja. Matkailu on kansantaloudellisilta kerrannaisvaikutuksiltaan merkittävä toimiala.

Alan tulevaisuudennäkymistä keskustellaan SuomiAreenan matkailupaneelissa Porissa 20.7.2012 klo 14.00–15.15.

Miten saamme lisää ulkomaalaisia matkailijoita, työtä ja verotuloja Suomeen?

Ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun kehittäminen on paras tapa lisätä Suomen matkailusta saatavia tuloja. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) Matkailustrategian mukaan Suomi on matkailumaana huonosti tunnettu, matkailupalveluidemme hinnat ovat korkeita, saavutettavuus huono ja kesälomakausi ei täsmää eurooppalaisen lomasesongin kanssa. TEM mainitsee vahvuudeksemme myös sen, että Venäjä on itänaapurimme, mutta samaan aikaan meillä vielä kannetaan vanhoja haavoja ja naapuria pelätään.

Meiltä löytyy kyllä maatalousministeri ja jopa kehitysministeri. Missä on matkailuministeri, joka loisi ja johtaisi uudenlaista, ennakkoluulotonta matkailua? Tähän ja moneen muuhun kysymykseen haetaan vastauksia SuomiAreenan matkailupaneelissa.

Matkailupaneeliin osallistuvat:

Tallink Silja Oy, varatoimitusjohtaja Pasi Näkki
Ravintoloitsija Sedu Koskinen
Tietokirjailija, kolumnisti Merja Rehn
Kansanedustaja Leena Harkimo
Kansanedustaja Mikael Jungner
MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi
Keskustelun juontaa vaikuttajaviestintäyrittäjä, ex-kansanedustaja Marjukka Karttunen

Paikka: Porin teatteri, Hallituskatu 14
Aika: perjantai 20.7.2012 klo 14.00–15.15

Lisätietoja antaa: Tallink Silja Oy, varatoimitusjohtaja Pasi Näkki, p. 040 773 1348, pasi.nakki@tallinksilja.com

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiön laivat liikennöivät Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Silja Line-brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.

Avainsanat: