• Tallink Silja Oy/

Matkustusrajoitusten muutokset 21.6. alkaen – kahdesti rokotetutuille EU- ja Schengen maiden asukkaille sallitaan myös vapaa-ajan matkustus

Maanantaista 21.6.2021 lähtien täyden rokotussarjan saaneiden tai alle 6 kuukautta sitten koronataudin sairastaneiden henkilöiden matkustusrajoitukset EU- ja Schengen maista Suomeen poistuvat. Tämä tarkoittaa, että näillä edellytyksillä Suomeen voi tulla myös vapaa-ajan matkalle. Lisäksi työmatkustus EU- ja Schengen maista Suomeen sallitaan laivaliikenteessä, myös muilta kuin kahdesti rokotetuilta. Työmatkalla ilman täyttä rokotusta olevilta edellytetään vähintään yhden rokotteen koronarokotetodistusta, negatiivista koronatestitodistusta tai todistusta jo sairastetusta taudista.

Laivamatkustajien tulee edelleen ulkomailta Suomeen saapuessa esittää laivaan noustessa vähintään yhden rokotteen koronarokotetodistus, todistus negatiivisesta koronatestituloksesta tai todistus jo sairastetusta koronataudista.

Risteilymatkustajilta, jotka eivät käy toisessa maassa, ja alle 16-vuotiailta lapsilta ei edellytetä todistuksia laivaan nousun yhteydessä. Suomen terveysviranomaiset ohjaavat kuitenkin 12-15 vuotiaat maksuttomaan koronatestiin satamassa. Negatiivisen testitodistuksen hankkiminen etukäteen 12-15-vuotialle matkustajille Suomeen tultaessa sujuvoittaa maahantuloa.

Sisärajavalvonnan ollessa voimassa, viranomaiset suorittavat rajalla terveystarkastuksia. Kahdella koronarokotuksella tai todistuksella jo sairastetusta taudista vapautuu koronatesteistä. Ennakkotestitodistuksen omaavat, tai yhden rokotuksen saaneet matkustajat vapautuvat testistä maahantulopisteellä, edellyttäen että viimeisestä rokotuskerrasta on kulunut vähintään kaksi viikkoa.

FINENTRY-palvelun käyttöä suositellaan sujuvoittamaan maahantuloa satamissa. Finentryn kautta voi ilmoittaa matkustustietonsa ja varata ajan maksuttomaan Suomessa tehtävään koronavirustestiin 24 h ennen lähtöä. https://app.finentry.fi/

Valtioneuvosto tiedotti muutoksista sisärajavalvontaa koskevissa matkustusrajoituksissa torstaina 17.6.2021. Aiemmin matkustusta on rajoitettu vain huoltovarmuuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömään työmatkaliikenteeseen.

Lisätietoja ajankohtaisista matkustusrajoituksista löytyy:

Valtioneuvoston tiedotteesta: https://valtioneuvosto.fi/-/1410869/maahantuloa-suomeen-helpotetaan-eu-ja-schengen-maista-21.6.-alkaen

Rajavartiolaitoksen sivuilta: https://raja.fi/rajaliikenne-ohjeet-korona

Tarkemmat ohjeet todistuksista löytyy Suomen Varustamojen sivuilta: https://shipowners.fi/tietoa-koronavirustilanteesta/