Presidentti Tarja Halosesta Tallinkin Megastar-aluksen kummi

Tallinkin uuden sukupolven LNG-käyttöisen Megastar-aluksen kastaa presidentti Tarja Halonen.

-Tallinkilla on suuri kunnia saada presidentti Halonen uuden ympäristöystävällisen, nimenomaan Suomen ja Viron väliseen liikenteeseen suunnitellun aluksemme kummiksi, sanoo AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeister. Jaamme yhteiset arvot: kannamme vastuuta Itämeren tilasta ja haluamme edistää näiden kahden maan taloutta ja yhteistyötä. Megastar symboloi näitä asioita, lisää Stalmeister.

Megastarin kaste- ja vesillelaskutilaisuus pidetään 1. heinäkuuta 2016 Meyer Turun telakalla. Seremoniaan kuuluu perinteiden mukaisesti laivan kummin juhlapuhe, samppanjapullon rikkominen laivan kylkeen sekä veden laskeminen altaaseen laivan vesillelaskun mahdollistamiseksi.

Tarja Halonen oli Suomen tasavallan 11. presidentti vuodesta 2000 vuoteen 2012. Hän oli Suomen ensimmäinen naispuolinen valtionpäämies. Halonen on toiminut myös Suomen eduskunnassa vuodesta 1979 vuoteen 2000 ja ollut siellä useissa ministerin viroissa, mm. ulkoministerinä. Hän oli myös Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen lähes kaksikymmentä vuotta. Halonen on kiinnittänyt presidenttikautensa aikana ja myös sen jälkeen paljon huomiota niin Suomessa kuin kansainvälisesti ympäristöön, ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon sekä kestävään kehitykseen liittyviin asioihin. Tällä hetkellä hän työskentelee tiiviisti YK:n kanssa edistäen kestävää kehitystä. Hän on myös muun muassa WWF Suomen hallintoneuvoston puheenjohtaja sekä Centrum Balticumin valtuuskunnan puheenjohtaja.

Lisätietoja:
AS Tallink Grupp, Communications Director Luulea Lääne, puh. +372 5521296, luulea.laane@tallink.ee

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiön laivat liikennöivät Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Silja Line-brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.