Silja Symphonyn vatsatautiepidemiassa löydetty norovirusta, epidemiaselvitys jatkuu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) alustavista tuloksista on 2.6.2016 selvinnyt, että Silja Symphonylla sairastuneista matkustajista on löytynyt norovirusta. Lisäksi yhdessä pintapuhtausnäytteessä on tähän mennessä todettu norovirus, joka on genoryhmää 2. Laivalla on entisestään tehostettu puhdistus- ja desinfioimistoimenpiteitä THL:n ohjeiden mukaisesti taudin tultua ilmi sunnuntaina 29.5.

Tallink Silja tekee edelleen tiivistä yhteistyötä THL:n ja Helsingin epidemiaselvitystyöryhmän kanssa saadakseen epidemiakierteen katkaistua. THL jatkaa epidemian syiden selvittämistä.

Siivous- ja desinfioimistoimenpiteitä on tehostettu entisestään omien siivoojien sekä ulkopuolisen siivousyrityksen toimesta. Lasten leikkipaikka Silja Land oli väliaikaisesti suljettu perusteellisen desinfioinnin ajan ja lisäksi muun muassa miehistön kuntosali on otettu toistaiseksi pois käytöstä. Myös Helsingin ja Tukholman terminaaleissa tehdään perusteellinen siivous ja desinfiointia jatketaan päivittäin. Kaikkien matkustajien toivotaan huolehtivan hyvästä käsihygieniasta.

Sunnuntaista 29.5.2016 alkaen noin 150 ihmistä, joiden joukossa matkustajia ja miehistön jäseniä, on saanut vatsataudin oireita.

Silja Symphony on jatkanut normaalia liikennöintiään Helsinki-Tukholma -reitillä. Helsingistä 1.6. lähteneille matkustajille lähetettiin tekstiviestillä tilannepäivitys vatsatautiepidemiasta ja matkustajilla oli mahdollisuus halutessaan siirtää tai perua matkansa.

Pahoittelemme tilannetta.

Lisätietoja medialle antaa:

Tallink Silja Oy, viestintäjohtaja Marika Nöjd, 0400 207 704, marika.nojd@tallinksilja.com

Terveyden ja hyvinoinnin laitos, erikoistutkija/ Infektiotaudit-osasto Satu Murtopuro, 029 524 8509

Lue myös THL:n infektiouutinen:

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiön laivat liikennöivät Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Silja Line-brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.