• Tallink Silja Oy/

Tallink Grupp jälleenrahoittaa yhtiön syndikoitua lainaa - vuonna 2020 saadut 100 miljoonan euron lainat KredExille ja Nordic Investment Bankille maksetaan takaisin

Tallink Grupp allekirjoitti 14.12.2023 yhtiön syndikoidun lainan jälleenrahoitussopimuksen, jonka seurauksena yhtiö maksaa takaisin useita merkittäviä viime vuosina ottamia lainoja. Esimerkiksi KredExin varustamolle vuonna 2020 myöntämä 100 miljoonan euron laina Viron valtion takuulla ja Pohjoismaiden Investointipankin samana vuonna myöntämä 100 miljoonan euron laina Suomen valtion takauksella. Molemmat lainat olivat ratkaisevan tärkeitä yhtiön tulevaisuuden ja kestävyyden kannalta silloin, kun ensimmäinen Covid-pandemia pysäytti suurimman osan yhtiön toiminnoista.

"Olen iloinen siitä, että kaikkien Tallink Gruppissa viimeisen neljän vuoden aikana tehdyt merkittävät ponnistelut ovat alkaneet tuottaa tulosta ja olemme tänään taloudellisessa asemassa, jossa voimme vihdoin alkaa lyhentää kriisivuosien aikana syntyneitä lainavelvoitteita. Nämä lainat olivat meille elintärkeitä silloin, kun jouduimme päivittäin taistelemaan yrityksemme selviytymisen ja tulevaisuuden puolesta, ja olemme erittäin kiitollisia Viron ja Suomen valtioille sekä Suomen Valtiovarainministeriölle näiden vaikeiden vuosien tuesta”, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Nõgenen mukaan KredExin ja Pohjoismaiden Investointipankin lainat olivat ratkaisevassa asemassa yrityksen kestävyyden varmistamisessa vuonna 2020. "Valtion takaamat lainat antoivat muille rahoituskumppaneillemme kaivattua lisävarmuutta ja uskottavuutta sekä vahvistivat heidän luottamustaan meidän tulevaisuutemme toimintaan ja toipumiseen. Olemme kiitollisia tästä luottamuksesta, ja vastineeksi olemme tehneet ylimääräistä työtä viimeiset neljä vuotta varmistaaksemme, että pystymme maksamaan lainat takaisin maillemme mahdollisimman pian", Nõgene lisää.

Tallink Grupp on vähentänyt yhtiön velkoja johdonmukaisesti viime vuosina ja lyhentänyt erilaisia ​​lainoja 110 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja 174 miljoonaa euroa vuonna 2023.

Lisätietoja medialle antaa:

Tallink Grupp, Communications Director Katri Link +372 53 042121, katri.link@tallink.ee

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com