• Tallink Silja Oy/

Tallink Grupp raportoi tilikauden 2023 tulokseksi 78,9 miljoonaa euroa - yhtiön johtoryhmä ehdottaa osinkoa maksettavaksi 0,06 euroa osakkeelta

Tänään pörssissä julkaistun taloudellisen raportin (tilintarkastamaton) mukaan Tallink Grupp teki vahvan 78,9 miljoonan euron tuloksen vuonna 2023 (13,9 miljoonaa euroa vuonna 2022). Yhtiön johtoryhmä ehdottaa, että osinkoa maksetaan 0,06 euroa osakkeelta.

Tallink Grupp onnistui vuoden aikana jatkamaan tasaista toipumista viimeisten neljän vuoden kriisien jälkeen matkustajamäärän noustessa 5 705 600 matkustajaan yhtiön kaikilla reiteillä (5 462 085 matkustajaa vuonna 2022). Myös kuljetettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 840 881 henkilöautoon vuonna 2023 (819 229 henkilöautoa vuonna 2022). Rahtiliikenne puolestaan oli merkittävän paineen alla vuonna 2023 kuljetettujen rahtiyksiköiden vähentyessä 323 990 yksikköön (409 769 yksikköä vuonna 2022).

Konsernin konsolidoitu liikevaihto kasvoi 835,3 miljoonaan euroon (771,4 milj. euroa vuonna 2022) ja tilikauden tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) kasvoi myös merkittävästi 214,5 miljoonaan euroon (135,8 milj. euroa vuonna 2022). Konsernin nettovelan suhde EBITDA:aan oli 2,8 (31.12.2023).

Vuonna 2023 Tallink Gruppin kokonaisinvestoinnit olivat 28,1 miljoonaa euroa (203,3 milj. euroa vuonna 2022, pääasiassa uuteen Tallink Shuttle MyStar -laivaan liittyen).

Vuoden 2023 tilikauden lopussa konsernin kokonaislikviditeettipuskuri (rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit) pysyi vahvana ja oli 116,9 miljoonaa euroa (249,9 milj. euroa 31.12.2022). Tilikauden 2023 aikana Tallink Grupp maksoi takaisin lainoja yhteensä 487,6 miljoonan euron edestä, mikä sisälsi lainojen uudelleenrahoitusta 298,0 miljoonan euron edestä.

”Tänään raportoimamme taloudelliset tulokset on saavutettu merkittävien ponnistelujen ja jatkuvan kovan työn ansiosta. Kaikki kunnia tästä tuloksesta kuuluukin ahkerasti työskennelleille kollegoillemme kaikilla kotimarkkinoillamme viimeisen neljän vuoden sekä kuluneen vuoden 2023 aikana. Meidän 4 900 työntekijäämme ovat hitaasti ja varmasti uudelleenrakentaneet tämän vahvan perustan, jolle voimme nyt rakentaa tulevaisuutemme”, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nôgene.

”Matkailu- ja kuljetussektori on edelleen paineen alla heikon taloustilanteen, kohonneiden hintojen, horjuvan kuluttajaluottamuksen, geopoliittisen turbulenssin ja tiukentuvien ympäristövaatimusten myötä. Pysyminen kilpailukykyisenä ja kannattavana näissä markkinaolosuhteissa on haastavampaa kuin koskaan. Uskon kuitenkin, että käyttämämme strategia, jossa osa laivoistamme operoi ja osa on ulosvuokrattuna, on auttanut meitä saavuttamaan positiivisia tuloksia kaikista haasteista huolimatta.”

”Tämän lisäksi voimme myös todeta joidenkin keskeisten reittiemme ja operoivien aluksiemme suoriutuneen hyvin vuonna 2023. Helsinki-Tallinna-reitti koki vahvimman toipumisen vuonna 2023 ja myös Tallinna-Tukholma-reitti on näyttänyt hitaasti kääntyvän oikeaan suuntaan kasvavan kysynnän myötä, ja tämän vuoksi lisäämmekin reitille myös toisen aluksen kesäkauden 2024 ajaksi. Laivastomme uusin jäsen MyStar on suoriutunut toivotulla tavalla vuonna 2023 houkutellen monia uusia asiakkaita Helsinki-Tallinna-reitille ja näin ollen edistäen liiketoimintaamme laivan ensimmäisenä toimintavuotena.”

”Vuonna 2024 keskitymme kannattavuuden ylläpitämiseen, tasapainottaen samalla kasvavia polttoaineiden ja muiden tuotteiden sekä palveluiden kustannuksia. Lisäksi on huomioitava myös uudet kustannukset, kuten esimerkiksi päästölisämaksut, jotka aiheutuvat merenkulun sisällyttämisestä päästökauppajärjestelmään 1.1.2024 alkaen. Ilmastokriisin kiihtyessä taloudellisten ja geopoliittisten jännitteiden rinnalla, lisäämme myös ponnistelujamme uusien teknologioiden ja ratkaisujen etsimiseksi osana panostamme ilmastonmuutoksen torjuntaan. Vuonna 2023 kokeilimme aluksillamme useita uusia teknologioita energiatehokkuuden lisäämiseksi ja polttoaineenkulutuksen sekä siten myös päästöjemme vähentämiseksi, mutta laajempaa yhteistyötä ja innovaatioita tarvitaan kuitenkin kiireellisesti suuremman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Tämä on myös yksi prioriteeteistamme vuodelle 2024.”

”Olen iloinen, että vuonna 2023 Tallink Grupp pystyi maksamaan merkittävän määrän lainoja, jotka jouduimme ottamaan kriisivuosina. Olemme näin voineet lunastaa takaisin luottamuksen, jonka maidemme hallitukset ja veronmaksajat ovat meidän liiketoimintaamme kohtaan osoittaneet”, kommentoi Nõgene.

Tallink Gruppin hallintoneuvoston hyväksynnällä konsernin johtoryhmä esittää, että vuoden 2023 tuloksen perusteella osinkoa maksetaan 0,06 euroa osakkeelta.

Tallink-konsernilla oli 31.12.2023 yhteensä 38 894 osakkeenomistajaa ja FDR-haltijaa, joista 30 563 Tallinnan Pörssissä ja 8 331 Helsingin Pörssissä.

Lisätietoja medialle antaa:

Tallink Grupp, Katri Link, Group Head of Communications and ESG, +372 5304 2121, katri.link@tallink.ee

Tallink Grupp on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2023 yhtiö kuljetti noin 5,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 323 990 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com