Tallink Grupp saavutti voittoa vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä

Tallink Grupp on tänään julkaissut vuoden 2024 ensimmäisen vuosineljänneksen (1.1.-31.3.2024) taloudellisen tuloksen (tilintarkastamaton), ilmoittaen voitosta kvartaalilla, joka historiallisesti tuottaa yhtiölle tappiota matkailun hiljaisen kauden vuoksi.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö saavutti 2,6 miljoonan euron tuloksen, mikä on 147,4 prosenttia parempi verrattuna viime vuoden ensimmäisen neljänneksen tulokseen, jolloin nettotappio oli yhteensä 5,4 miljoonaa euroa. Konsernin vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto laski 6,3 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2023 ja oli yhteensä 160,4 miljoonaa euroa (171,2 miljoonaa euroa Q1/2023). Konsernin EBITDA on vuosi vuodelta parantunut ja oli 34,5 miljoonaa euroa ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä tarkoittaa 27,2 prosentin kasvua verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan (27,1 miljoonaa euroa Q1/2023).

Ensimmäisen neljänneksen tulokseen vaikuttivat positiivisesti hieman lisääntyneet matkustajamäärät ensimmäisen neljänneksen aikana edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, voimassa olevat vuokrasopimukset yhtiön neljälle alukselle sekä Isabelle-aluksen myynti.

Konsernin investoinnit vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olivat 6,3 miljoonaa euroa, ja ne kohdistuivat pääasiassa alusten teknisiin ylläpitotöihin sekä sisätilojen päivityksiin. Konserni jatkoi myös investointeja IT-järjestelmiensä parantamiseksi.

Yhtiö ylläpitää edelleen vahvaa 123,9 miljoonan euron likviditeettipuskuria yhdistettynä käteisvaroihin ja käyttämättömiin luottolimiitteihin.

"Ensimmäisen neljänneksen pieni voitto erittäin haastavissa taloudellisissa olosuhteissa on kovan työn, nykyisen liiketoimintamallimme ja onnistuneen Isabelle-aluksen myynnin yhdistelmä. Tallink jatkaa toimintaansa ketteränä ja tehokkaampana yrityksenä kuin aiemmin, ja tiimimme jatkavat kovaa työtä tehokkuuden ylläpitämiseksi. Taloudellinen tilanne alueellamme ja globaalisti on erittäin haastava, vienti on äärimmäisen paineen alla ja kuluttajien luottamus markkinoillamme pysyy matalana. Meidän on työskenneltävä päivittäin useiden eri haasteiden parissa löytääksemme hyviä ratkaisuja”, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

"Keskeinen tavoitteemme tulevina kuukausina on tarjota Itämeren parhaimmat kesälomamatkat kaikille asiakkaillemme, jotta heidän positiiviset kokemuksensa laivalla houkuttelisivat heidät palaamaan risteilemään kanssamme yhä uudelleen ja uudelleen."

Lisätietoja medialle antaa:

Tallink Grupp, Group Head of Communications and ESG Katri Link, +372 53 04 2121, katri.link@tallink.ee

Lue lisää: AS Tallink Grupp Unaudited Consolidated Interim Report Q1 2024

Tallink Grupp on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2023 yhtiö kuljetti noin 5,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 323 990 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com