Tallink ja Tallinnan Satama pääsivät sopimukseen satamamaksukanteessa

Tallink ja Tallinnan Satama ovat päässeet tänään 11.2.22 sopuun kiistassa, joka liittyi Tallinnan Sataman satamamaksujen hinnoitteluun. Sopimuksen mukaan Tallink luopuu kaikista Tallinnan Satamaa vastaan tapauksessa ​​esitetyistä vaatimuksista ja Tallinnan Satama muuttaa säännöllisillä reiteillä Tallinnan vanhaan satamaan liikennöivien ja siellä vierailevien matkustaja-autolauttojen satamamaksuja. Uudet hinnat koskevat kaikkia laivayhtiöitä, jotka liikennöivät satamaan säännöllisesti.

Kompromissin tuloksena Tallinnan Satama alentaa 10 prosenttia Tallinnan vanhan sataman (Tallinna Vanasadam) tonnistomaksua ja matkustajamaksua ja korottaa laivojen ESI ympäristöindeksiin (Environmental Ship Index) perustuvaa alennusta (14 prosenttia matkustaja-aluksille, joiden ESI-arvo on 80 tai suurempi ja 8 prosenttia matkustaja-aluksilla, joiden ESI-arvo on 65–79,9). Kiinnitysmaksut, jätemaksut ja ajoneuvojen rahtimaksut eivät muutu.

Uudet maksut tulevat voimaan sovinnon voimaantuloa seuraavan kuukauden alusta lukien ja sopimus on voimassa 10 vuotta sovinnon hyväksymän oikeuden määräyksen voimaantulosta.

"Vastuullisena ja strategisena merenkulun toimijana Tallinnan Satama haluaa edistää kansainvälisen matkustajaliikenteen ja laajemminkin matkailualan toipumista COVID-19-pandemiasta. Meille on tärkeää, että olemme päässeet tähän sopimukseen yhden suurimman asiakkaamme kanssa ja voimme katsoa tulevaisuuteen yhdessä”, Tallinnan Sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm kommentoi sopimusta.

"Olemme iloisia, että olemme päässeet sopuun pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme kanssa satamamaksuihin liittyen. Lopputulos muuttaa satamakäyntien hinnoittelua kaikille laivayhtiöille, jotka käyttävät säännöllisesti Tallinnan vanhansataman palveluita. Haluan kiittää Tallinnan Satamaa rakentavasta neuvotteluprosessista ja jatkuvasta ponnistelusta molemmille osapuolille sopivien ratkaisujen etsimiseksi viime kuukausina”, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

Saavutetun kompromissin tarkkaa taloudellista vaikutusta on vaikea arvioida meneillään olevan pandemian vuoksi.

Kompromissi ei ole vielä astunut voimaan ja tuomioistuin vahvistaa sen oikeuden määräyksellä. Kun tuomioistuin vahvistaa kompromissin, se lopettaa myös tämän tapauksen oikeudenkäynnin.

Lue tiedote kokonaisuudessaan: https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b0a65afa6dbd686c77e7e5d61b6df83c7&lang=en

Lisätietoja medialle antavat:

Tallink Grupp, Viestintäjohtaja Katri Link, +372 5304 2121, katri.link@tallink.ee

Tallinnan Satama, Markkinointi- ja viestintäjohtaja Sirle Arro, +372 513 0979, s.arro@ts.ee

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa. Vuonna 2021, toisen COVID-19 pandemia vuoden aikana, yhtiö kuljetti 2,9 miljoonaa matkustajaa ja lähes 370 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com