Tallink julkaisi vuoden 2023 kolmannen kvartaalin tuloksen

Tallink-konserni on tänään julkaissut vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen (1.7.-30.9.2023) taloudellisen tuloksen (tilintarkastamaton). Konsernin tulos osoittaa jatkuvaa paranemista sekä kertoo vaikeiden päätösten positiivisista vaikutuksista.

Tallink-konsernin laivoilla matkusti vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä yhteensä 1 775 821 matkustajaa, mikä oli 6,2 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä (1 893 603 matkustajaa 2022/Q3). Yhtiön reiteillä liikennöi vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä kaksi laivaa vähemmän kuin edellisenä vuonna, mistä johtuen matkoja tehtiin yhteensä 1709 eli 16,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana (2050 matkaa 2022/Q3).

Konsernin vuoden 2023 kolmannen neljänneksen tulos oli 48,7 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 28,5 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (37,9 milj. euroa 2022/Q3). Kolmannen vuosineljänneksen tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 82,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 21,3 prosentin kasvua vuoden 2022 kolmanteen neljännekseen verrattuna (67,7 milj. euroa 2022/Q3). Konsernin vuoden 2023 kolmannen neljänneksen liikevaihto laski vuoden 2022 kolmenteen neljännekseen verrattuna 5,8 prosenttia ja oli 240,7 miljoonaa euroa (255,6 milj. euroa 2022/Q3). Liikevaihto kuitenkin kasvoi joillain reiteillä, ja lipun- ja hotellimyynti asiakasta kohden sekä vuokratuotot kasvoivat edellisvuodesta.

Kolmannen vuosineljänneksen lopussa (30.9.2023) yhtiön likviditeettipuskuri (rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit) oli yhteensä 199 miljoonaa euroa (226 milj. euroa 30.9.2022).

Konsernin investoinnit vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä olivat 6,1 miljoonaa euroa (5,5 milj. euroa 2022/Q3). Yhtiö suoritti lainanmaksuja vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä 30,9 miljoonaa euroa ja tilikauden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana yhteensä 155,5 miljoonaa euroa.

Vuoden 2023 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana (1.1.-30.9.2023) konsernin liikevaihto kasvoi 13 prosenttia verrattuna vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon ja oli 641,6 miljoonaa euroa (567,7 milj. euroa vuoden 2022/Q1-Q3). Myös tulos kasvoi edellisvuodesta ja oli 177,7 miljoonaa euroa (85,4 milj. euroa 2022). Ensimmäisen yhdeksän kuukauden tulos oli 76,7 miljoonaa euroa (2,8 miljoonan euron tappio 1.1.-30.9.2022).

”Työntekijöidemme tekemä kova työ koko tämän vuoden sekä viime vuosien aikana näkyy selvästi tänään julkaisemassamme tuloksessa. Tulos ei johdu sattumasta, vaan on yksinkertaisesti saatu aikaan kovalla työllä, tiukalla kustannusten hallinnalla, tiimityöllä ja sinnikkyydellä”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

”Sekä kolmannen vuosineljänneksen että viimeisen yhdeksän kuukauden taloustilanteemme osoittavat selvästi elpymisen jatkumista sekä viime vuosien aikana tehtyjen tiukkojenkin päätösten kannattavuutta. Tekemämme päätökset ja toimet ovat auttaneet meitä turvaamaan kestävän tulevaisuuden ja toiminnan tulevina vuosina”, Nõgene sanoo.

”Lähitulevaisuuden strategiamme yhdistää liikennöinnin ydinreiteillämme sekä laivojemme ulosvuokraukset. Taloudelliset paineet ja maailmanlaajuiset turvallisuuskysymykset hillitsevät edelleen hieman matkustajien matkustusintoa, joten käytössämme oleva liikennöinnin ja ulosvuokrausten yhdistelmä tarjoaa liiketoiminnallemme hyvän tasapanoin sekä mahdollisuuden kasvattaa matkustajamääriä vähitellen kysynnän kasvaessa. Tästä esimerkkinä 22 h -risteilyt Helsingistä Tallinnaan, jotka aloitimme hiljattain Victoria I -laivalla ja jotka asiakkaamme ovat lämpimästi ottaneet vastaan. Näiden risteilyjen aloittamisen myötä kapasiteettimme Suomen ja Viron välisessä liikenteessä on palannut lähes pandemiaa edeltävälle tasolle. Helsingin ja Tallinnan välinen reitti on meille tärkeä ja allekirjoitimme lokakuussa satamien, kaupunkien ja varustamojen yhteisymmärryssopimuksen vauhdittamaan toimia nollapäästöisen meriväylän edistämiseksi.”, Nõgene kertoo.

”Vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä jatkamme toimintaamme samalla omistautuneisuudella kuin tähänkin asti ja tähtäämme vuositasolla positiiviseen tulokseen, joka olisi merkittävä virstanpylväs ja saavutus koko Tallink-konsernille neljän erittäin vaikean vuoden jälkeen”, lisää Nõgene.

Lisätietoja medialle antaa:
Tallink Grupp, Katri Link, Communications Director, +372 5304 2121, katri.link@tallink.ee

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 900 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com