Tallink julkaisi vuoden 2023 tilastot - yhtiö kuljetti 5,7 miljoonaa matkustajaa vuonna 2023

Tallink Grupp julkaisi tänään vuoden 2023 neljännen vuosineljänneksen ja joulukuun matkustaja- ja rahtitilastot, jotka paljastavat 4,5 prosentin vuotuisen matkustajamäärän kasvun kaikilla konsernin laivoilla.

Vuoden 2023 aikana Tallink kuljetti kaikilla yhtiön reiteillä yhteensä 5 705 600 matkustajaa, mikä on 4,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 (5 462 085 matkustajaa vuonna 2022). Vuoteen 2022 verrattuna matkustajamäärät kasvoivat yhtiön nykyisillä säännöllisillä reiteillä Suomen ja Viron sekä Viron ja Ruotsin välillä, mutta laskivat Suomen ja Ruotsin välisillä reiteillä, joilla liikennöi pienempi määrä aluksia edellisvuoteen verrattuna. Yhtiön laiva Galaxy I on ollut poissa liikenteestä Turku-Tukholma-reitiltä ja vuokrattuna Hollantiin vuoden 2022 toiselta puoliskolta lähtien.

Vuonna 2023 kuljetettujen ajoneuvojen määrä kasvoi 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja vuoden aikana yhtiön kaikilla reiteillä kuljetettiin yhteensä 840 881 ajoneuvoa (819 229 henkilöautoa vuonna 2022).

Rahtimarkkinat pysyivät mollivoittoisina ja yhtiön kuljettamien rahtiyksiköiden määrä kaikilla reiteillä laski yhteensä 20,9 prosenttia edellisvuodesta. Yhtiön aluksilla kuljetettiin vuoden aikana yhteensä 323 990 rahtiyksikköä (409 769 rahtiyksikköä vuonna 2022).

”Vuoden 2023 matkustajamäärät kertovat hitaasta ja tasaisesta elpymisestä. Osa laivoistamme on edelleen vuokrattuna yhtiön ulkopuolelle, joten emme odottaneet suurempaa matkustajamäärien kasvua. Vallitseva maailmanlaajuinen turvallisuus- ja taloustilanne saa ihmiset varovaisiksi kulutuksen suhteen eikä kysyntä ole vielä valmis kapasiteetin lisäämiseksi reiteillämme. Laivojen ulosvuokraukset on ollut meille taloudellisesti kannattava ratkaisu. Olemme kuitenkin valmiita toimimaan ja reagoimaan nopeastikin kysynnän kasvuun; tästä esimerkkinä Victoria I:n lisääminen Helsinki-Tallinna-reitille viime vuoden lokakuussa”, kommentoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

”Uusimman laivamme MyStarin aloittaminen Helsinki-Tallinna-reitillä reilu vuosi sitten oli meille yksi vuoden positiivisimmista asioista. MyStar on osoittautunut olevan juuri sitä, mitä tarvitsimme palauttaaksemme sekä uudet että vanhat asiakkaamme takaisin reitille haastavien koronavuosien jälkeen”, sanoo Paavo Nõgene.

”Vuonna 2024 jatkamme tasaisen kasvun rakentamista, keskitymme rahtikuljetusten parannuksiin ja jatkamme vuonna 2023 asettamassamme vakaassa kurssissa. Kuten aina, Tallink jatkaa kovaa työtä varmistaakseen ihmisille ja tavaroille elintärkeät liikenneyhteydet Suomen ja Viron, Suomen ja Ruotsin sekä Viron ja Ruotsin välillä myös vallitsevan haastavan taloudellisen tilanteen aikana. Tallink Silja Linen laivat ja miehistöt odottavat sekä entisiä että uusia asiakkaita laivoillemme”, Nõgene sanoo.

Lisätietoja medialle antaa:
Tallink Silja Oy, viestintäjohtaja Marika Nöjd, 0400 207 704, marika.nojd@tallinksilja.com

Tallink Grupp on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2023 yhtiö kuljetti noin 5,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 323 990 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com