Tallink julkaisi vuoden 2024 syyskuun ja kolmannen vuosineljänneksen matkustaja- ja rahtitilastot

Tallink Grupp on tänään julkaissut vuoden 2024 syyskuun ja kolmannen vuosineljänneksen matkustaja- ja rahtitilastot.

Tallink kuljetti yhteensä 404 143 matkustajaa syyskuussa 2024, mikä on 0,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavana ajankohtana (401 520 syyskuussa 2023). Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä syyskuussa 2024 oli 23 178 yksikköä, laskien 10,2 prosenttia verrattuna syyskuuhun 2023 (25 823 yksikköä syyskuussa 2023). Kuljetettujen ajoneuvojen määrä laski 3,5 prosenttia edellisestä vuodesta ja oli 59 455 ajoneuvoa (61 602 syyskuussa 2023).

Yhtiö kuljetti vuoden 2024 kolmannella vuosineljänneksellä (heinä-syyskuu) 1 715 496 matkustajaa, mikä on 3,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana (1 775 821 matkustajaa Q3/2023). Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä väheni vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä 11,7 prosenttia ja oli yhteensä 66 865 yksikköä (75 701 yksikköä Q3/2023). Kuljetettujen ajoneuvojen määrä väheni 8,3 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna ja oli yhteensä 250 810 ajoneuvoa (273 514 ajoneuvoa Q3/2023).

"Tämä yksi liiketoimintamme keskeisistä vuosineljänneksistä heijastaa nykyhetken tilannetta. Kun kuluttajien luottamus on heikko hintojen noustessa ja talouden ollessa epävarma, matkustajamäärien kehitys oli odotettua. Positiivisena huomiona syyskuu toi odotettua paremmat tulokset, kun taas elokuu olisi voinut olla hieman vahvempi. Yleisesti ottaen tilanne on kuitenkin sellainen kuin olimme ennakoineet. Kesän aikana huomasimme myös positiivisen kehityssuunnan, kun kansainvälisten matkustajien määrä lisääntyi useiden hiljaisten vuosien jälkeen. On ilahduttavaa nähdä, että kauempaa, etenkin Aasian maista, tulevien matkustajien määrä on jälleen kasvussa”, kommentoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Lisätietoja medialle antaa:

Katri Link, Group Head of Communications and ESG, Tallink Grupp, +372 53 042 121, katri.link@tallink.ee

Tallink Grupp on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2023 yhtiö kuljetti noin 5,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 323 990 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com