Tallink julkaisi vuoden 2024 toisen kvartaalin tuloksen

Tallink Grupp on tänään julkaissut vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen (1.4.–30.6.2024) taloudellisen tuloksen.

Yhtiön laivoilla matkusti vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana yhteensä 1 451 768 matkustajaa, mikä on 5,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla (1 541 081 matkustajaa Q2/2023). Rahtiyksiköitä yhtiö kuljetti vuoden 2024 toisella neljänneksellä yhteensä 86 813, mikä on 1,7 prosenttia enemmän edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna (85 359 rahtiyksikköä Q2/2023). Kuljetettujen henkilöautojen määrä laski 11,4 prosenttia 209 760 yksikköön viime vuoden vastaavaan kvartaaliin verrattuna (236 756 yksikköä Q2/2023).

Yhtiön liikevaihto vuoden 2024 toisella neljänneksellä oli 210,0 miljoonaa euroa, laskien 8,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna (229,7 miljoonaa euroa Q2/2023). Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 46,6 miljoonaan euroa (EUR 68,5 miljoonaa euroa Q2/2023) ja nettovoitto tällä ajanjaksolla oli 6,1 miljoonaa euroa (33,4 miljoonaa euroa Q2/2023).

Tallink Gruppin nettovelka oli vähentynyt vuoden 2024 toisen kvartaalin loppuun mennessä 548,9 miljoonaan euroon (581,0 miljoonaa euroa 31.3.2024) ja nettovelan suhde EBITDA:aan 30.6.2024 oli 2,7.

Vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana (1.1.–30.6.2024) yhtiö kuljetti yhteensä 2,6 miljoonaa matkustajaa, mikä on 1,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla. Yhtiön liikevaihto laski vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna 7,6 prosenttia yhteensä 370,4 miljoonaan euroon. Vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 81,1 miljoonaa euroa (95,6 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2023) ja nettovoitto oli 8,7 miljoonaa euroa (28.0 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2023).

Vuoden toisen neljänneksen tulokseen vaikuttivat vähentyneet yhtiön laivojen ulosvuokraukset. Kolme yhtiön aluksista oli ulosvuokrattuna vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen lopussa (neljä alusta saman neljänneksen alussa), kun viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla ulosvuokrattuna oli seitsemän alusta. Näin ollen yhtiön laivojen ulosvuokrauksista saadut tulot vuonna 2024 olivat merkittävästi pienemmät. Lisäksi kaksi yhtiön alusta seisoo tällä hetkellä satamassa niiden vuokrasopimusten päätyttyä (Romantika ja Superfast IX). Tulokseen vaikutti myös osingoista kirjatut tuloverot, joiden määrä oli 9,2 miljoonaa euroa vuoden toisella neljänneksellä.

”Ottaen huomioon tämänhetkisen haastavan toimintaympäristön, saavutimme tämän vuoden toisen neljänneksen aikana vakaan tuloksen. Kuluttajien luottamus ei ole kohentunut ja ihmisten henkilökohtainen talous on edelleen normaalia tiukemmalla. Poliittiset ja taloudelliset myllerrykset Euroopassa ja ympäri maailmaa vaikuttavat myös alueemme matkailun kehitykseen. Työskentelemme nyt kovasti meneillään olevan vilkkaan kesäsesongin eteen ja pyrimme löytämään uusia suunnitelmia tällä hetkellä satamassa seisoville aluksillemme”, kommentoi Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Lisätietoja medialle antaa:
Katri Link, Group Head of Communications and ESG, Tallink Grupp, +372 53 042 121, katri.link@tallink.ee

Tallink Grupp on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 14 alusta ja se liikennöi Tallink Silja Line ja Tallink Shuttle -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 5 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2023 yhtiö kuljetti noin 5,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 323 990 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com