Tallink-konserni julkaisi syyskuun sekä vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen matkustaja- ja rahtitilastot

Tallink-konserni on tänään julkaissut vuoden 2023 syyskuun ja kolmannen vuosineljänneksen matkustaja- ja rahtitilastot. Tallink kuljetti yhteensä 401 520 matkustajaa syyskuussa 2023, mikä on 2,3 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 vastaavana ajankohtana (392 491 syyskuussa 2022). Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä laski 24,4 prosenttia syyskuussa, ollen 25 823 yksikköä, verrattuna syyskuuhun 2022 (34 169 yksikköä syyskuussa 2022). Kuljetettujen ajoneuvojen määrä pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli 61 602 ajoneuvoa (61 603 syyskuussa 2022).

Tallink kuljetti vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä (heinä-syyskuu) 1 775 821 matkustajaa, mikä on 6,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana (1 893 603 matkustajaa 2022/Q3). Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä väheni kolmannella neljänneksellä 26,1 prosenttia ja oli yhteensä 75 701 yksikköä (102 399 yksikköä 2022/Q3). Kuljetettujen ajoneuvojen määrä väheni 1,5 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna ja oli yhteensä 273 514 ajoneuvoa (277 747 ajoneuvoa 2022/Q3). Kolmannella vuosineljänneksellä Tallinkin liikenteessä oli kaksi laivaa vähemmän, koska Silja Europa ja Galaxy olivat ulosvuokrattuina.

”Olen iloinen siitä, että matkustajatilastot osoittavat edelleen kriisin jälkeistä tasaantumista taloudellisista haasteista ja hinnankorotuksista huolimatta. Lisäksi vertailukelpoiset reitit ja laivat osoittavat parannuksia vuositasolla. Tänä kesänä kotimarkkinoidemme asiakkaat ovat palanneet laivoillemme, mutta olemme myös nähneet aasialaisten matkustajien asteittaista paluuta. Aasialaisten matkustajien määrä on lähes kaksinkertaistunut tämän vuoden kolmannella neljänneksellä viime vuoteen verrattuna. Eniten heitä on heinä-syyskuussa ollut Etelä-Koreasta, Intiasta, Kiinasta, Japanista ja Taiwanista”, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

”Yleinen taloudellinen tilanne kotimarkkinoillamme on hauras, mikä näkyy lähinnä rahtiyksikköluvuissamme, mutta sillä on myös laajempi vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen. Olemme toiminnassamme ja päätöksissämme joustavia ja valmiita ryhtymään tarvittaessa toimiin”, kommentoi Nõgene.

”Vaikka kesällä ei näkynyt suuria hintojen nousua, joilla olisi merkittävä vaikutus liiketoimintaamme, niin syksy ja syyskuu ovat jo tuoneet mukanaan varsin nopean laivojen polttoaineiden hinnannousun. Joudummekin valitettavasti edelleen perimään asiakkailtamme polttoainelisämaksua, jota valvomme ja tarkistamme säännöllisesti. Kuten aina, teemme kovasti töitä pitääksemme mahdolliset lisämaksut ja hinnankorotukset asiakkaillemme mahdollisimman pieninä, mutta laadukkaan palvelun hinta on väistämättä noussut vuosi vuodelta”, Nõgene sanoo.

Lisätietoja medialle antaa:
Katri Link
Head of Communications and ESG
Tallink Grupp
E-mail: katri.link@tallink.ee

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 900 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com