Tallink-konserni kuljetti yli 9 miljoonaa matkustajaa viimeisten 12 kuukauden* aikana

AS Tallink Grupp kuljetti ennätykselliset yhdeksän miljoonaa matkustajaa viimeisten 12 kuukauden aikana. Yhtiön kokonaismatkustajamäärä kasvoi kahdeksan prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kuljetettujen ajoneuvojen määrä kasvoi lähes 10 prosenttia saavuttaen miljoonan ajoneuvon rajan. Rahtiyksiköiden määrä kasvoi 11 prosenttia.

Aikavälillä 1.9.2010–31.8.2011 Tallink-konserni kuljetti yhteensä 9 068 526 (+7,6 %) matkustajaa, 1 059 814 (+9,8 %) ajoneuvoa ja 287 865 (+11,2 %) rahtiyksikköä. Yhtiö teki heinäkuussa 2011 ennätyksen kuukausittaisessa matkustajamäärässä jo kolmantena vuotena peräkkäin kuljettaen yli miljoona matkustajaa yhden kalenterikuukauden aikana.

- Olemme todella ylpeitä uudesta, yhdeksän miljoonan matkustajan merkkipaalusta. Matkustajat arvostavat tuotteitamme ja erityisesti Suomi-Viro-reitillä lähtöjen määrää, mikä tekee matkustamisesta joustavampaa ja antaa enemmän mahdollisuuksia matkasuunnitelmien tekemiseen, sanoo Tallink Silja Oy:n varatoimitusjohtaja Pasi Näkki.

Suurinta kasvu oli Ruotsi-Latvia-reitillä, jolla kuljetettiin 705 721 (16,5 %) matkustajaa. Eniten matkustajia kuljetettiin Suomi-Viro-reitillä, 4 202 661 (+10,9 %) matkustajaa. Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä kuljetettiin 3 173 921 (+1,2 %) matkustajaa ja Viron ja Ruotsin välisellä reitillä 922 197 (+10,1 %) matkustajaa. Suomi-Saksa-reitti suljettiin elokuun puolivälissä. Reitin matkustajamäärä kasvoi 10,6 prosenttia ollen 64 026 matkustajaa.

Elokuussa Tallink-konserni kuljetti 917 813 matkustajaa, mikä on prosentin vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Kuljetettujen ajoneuvojen määrä laski viisi prosenttia ollen 114 943 ajoneuvoa, ja rahtiyksiköiden määrä kasvoi 3,7 prosenttia ollen 23 177 yksikköä. Neljännen kvartaalin aikana kokonaismatkustajamäärä kasvoi 4,8 prosenttia, kuljetettujen ajoneuvojen määrä 1,2 prosenttia ja rahtiyksiköiden määrä 4,3 prosenttia.

AS Tallink Gruppin tilikausi yhdenmukaistetaan kalenterivuoden kanssa kuluvan tilikauden aikana, ja tilikausi 2010/2011 on siten 16 kuukauden pituinen. Meneillään oleva tilikausi 2010/2011 on alkanut 1. syyskuuta 2010 ja se päättyy 31. joulukuuta 2011. Yhtiö on listattu Tallinnan pörssissä.

*Tilikausi 2009/2010: 1.9.2009–31.8.2010
  Tilikausi 2010/2011: 1.9.2010–31.12.2011 (Tilikauden yhtenäistäminen kalenterivuoden mukaiseksi tekee kuluvasta tilikaudesta 2010/2011 16 kuukauden pituisen.)
  Siksi ajanjaksoa 1.9.2010–31.8.2011 tulee tarkastella 12 kuukauden vertailujaksona, ei tilikauden vertailujaksona.

Lisätiedot:
Pasi Näkki, varatoimitusjohtaja, Tallink Silja Oy, puh. 040 773 1348, pasi.nakki@tallinksilja.com
Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp, luulea.laane@tallink.ee

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on Itämeren alueen johtava matkustajaliikennevarustamo. Tallink Silja Oy liikennöi Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan sekä Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Suomessa viidellä paikkakunnalla, Espoossa, Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Mikkelissä ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Tallink Silja Oy työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Gruppin palveluksessa on yhteensä noin 6800 työntekijää Virossa, Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Saksassa ja Venäjällä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.