Tallink-konsernilla ennätyksellinen heinäkuu

Sateisesta kesästä huolimatta Tallink-konserni teki heinäkuussa uuden matkustajaennätyksen. Heinäkuussa yhtiön reiteillä kuljetettiin kaiken kaikkiaan 1,165 miljoonaa matkustajaa, eli 0,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona.

Heinäkuussa Tallinkin ja Silja Linen aluksilla kuljetettiin yhteensä 1 165 349 matkustajaa. Vanhoja ennätyksiä rikottiin myös yhtiön Suomi-Viro ja Ruotsi-Viro -reiteillä. Molempien reittien matkustajamäärät kasvoivat 6,1 prosenttia. Suomi-Viro -reitillä matkusti 552 155 ja Ruotsi-Viro -reitillä 116 199 matkustajaa. Ruotsi-Latvia -reitin matkustajamäärä väheni 0,9 prosenttia ollen 87 585 ja Suomi-Ruotsi -reitin matkustajamäärä väheni 3,6 prosenttia ollen 409 410.

Kuljetettujen ajoneuvojen määrä jatkaa kasvuaan. Henkilöajoneuvojen määrä kasvoi viime vuoden heinäkuuhun verrattuna 4,5 prosenttia, ollen yhteensä 156 708 ajoneuvoa. Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä väheni heinäkuussa 5,6 prosentilla, ollen 21 380 yksikköä.

Suomi-Saksa reitin liikennöinti lopetettiin elokuussa 2011 ja reitillä liikennöineet alukset on vuokrattu yhtiön ulkopuolelle.

Tallink-konserni on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Tallink-konserni omistaa 19 alusta ja liikennöi Tallink-brändin ja Silja Line -brändin alla kuudella reitillä. Yritys työllistää noin 6 700 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa.

Lisätietoja antavat:
Tallink Silja Oy, varatoimitusjohtaja Pasi Näkki, 040 773 1348, pasi.nakki@tallinksilja.com
AS Tallink Grupp, viestintäjohtaja Luulea Lääne, luulea.laane@tallink.ee

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiön laivat liikennöivät Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Silja Line-brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.

Avainsanat: