Tallink-konsernin matkustajamäärät kasvoivat kaksi prosenttia toisella vuosineljänneksellä

Tallink-konserni kuljetti kuluvan tilikauden toisella vuosineljänneksellä yhteensä 2 376 516 matkustajaa, ollen lähes 2 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Kuljetettujen ajoneuvojen määrä nousi 4 % ja kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä laski 5 %.

Tilikauden 2012 toisella vuosineljänneksellä Tallink-konserni kuljetti 1 171 270 matkustajaa (+7.2 %) Viro-Suomi-reitillä, 763 794 matkustajaa (-2.8 %) Suomi-Ruotsi-reitillä ja 202 063 matkustajaa (+2.3 %) Latvia-Ruotsi-reitillä. Viron ja Ruotsin välisellä reitillä konserni kuljetti 239 389 matkustajaa (+1 %). Suomen ja Saksan välinen laivaliikenne lopetettiin elokuussa 2011, jolloin reitillä liikennöineet alukset vuokrattiin.

Matkustajamäärien lisäksi myös kuljetettujen ajoneuvojen määrä lisääntyi toisen vuosineljänneksen aikana. Tallink-konserni kuljetti yhteensä 293 267 henkilöajoneuvoa (+4.4 %), mutta kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä väheni 5,2 %:iin, ollen 72 014 kolmen viimeisen kuukauden aikana.

Kesäkuussa matkustajamäärät laskivat 0,7 %, ollen 894 282. Kuljetettujen henkilöajoneuvojen määrä kasvoi 2,4 %, ollen 116 776 ja kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä laski 4,2 %, ollen 23 367.

AS Tallink Grupp on Itämeren alueen johtava matkustajaliikennevarustamo, joka omistaa 19 alusta ja liikennöi kuudella eri reitillä Tallink ja Silja Line -brändien alla. Konsernilla on yhteensä 6700 työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa.

Lisätiedot:
Pasi Näkki, varatoimitusjohtaja, Tallink Silja Oy, puh. 040 773 1348, pasi.nakki@tallinksilja.com
Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp, luulea.laane@tallink.ee

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiön laivat liikennöivät Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan ja Silja Line-brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.