Tallink luopuu Suomeen palaavien matkustajien koronatodistusvaatimuksesta 12.7.2021

Tallink luopuu omista koronatodistusvaatimuksistaan Suomeen saapuvilta matkustajilta 12.7.2021. Tallink on tarkastanut koronatodistuksia maaliskuusta 2021 lähtien kaikilta ulkomailta Suomeen saapuvilta laivamatkustajilta. Uuden mallin mukaisesti viranomaiset tarkastavat koronatodistukset maahantulopisteissä Suomeen saavuttaessa maanantaista 12.7. alkaen.

EU- ja Schengen-alueelta voi tulla Suomeen vapaasti 12.7. lähtien ilman terveysturvallisuustoimia, jos on:

• täysin rokotettu, tai
  • sairastanut Covid-19 taudin 6 kk:n sisällä, tai
  • syntynyt vuonna 2006 tai sitä myöhemmin, tai
  • tulee alhaisen ilmaantuvuusluvun maasta.

Risteilymatkustajilta, jotka eivät käy toisessa maassa ei edellytetä todistuksia tai testejä.

Yhden rokotuksen saaneiden tulee käydä maksuttomassa koronatestissä 3-5 vuorokautta maahantulon jälkeen, ja täysin rokottamattomilta edellytetään lisäksi ennakkotestitodistusta tai testiä maahan tullessa.

Suomeen voi saapua ilman mitään terveysturvallisuustoimia alhaisen ilmaantuvuuden maasta 10/ 100 000/ 14 vrk. Hallitus päivittää maalistaa noin kahden viikon välein. Suosittelemme kaikkien Suomeen saapuvien matkustajien täyttävän tietonsa Finentryn kautta ennen Suomeen saapumista.

"Olemme iloisia siitä, että Suomen lainsäädännön muutos antaa meille mahdollisuuden luovuttaa todistusten ja asiakirjojen tarkastus kokonaan viranomaisille. Työntekijämme ovat tehneet parhaansa asiakirjoja tarkastaessaan tukeakseen viranomaisten työtä ja estääkseen viruksen leviämisen”, sanoo Tallink-konsernin Head of Customer Experience Age Vanajuur.

”Toivomme matkustajien selvittävän tarkasti, mitä vaatimuksia ja käytäntöjä eri kohdemaissa on. On hyvä muistaa, että todistuksia edelleen tarvitaan ja niitä tarkastetaan, mutta ei enää meidän puolestamme. Toivomme matkustajien myös edelleen noudattavan laivoillamme maskisuositusta sekä muita terveysturvallisuus toimia kuten tehostettua käsienpesua ja etäisyyksien pitämistä muihin matkustajiin. Ennen kaikkea tulee muistaa, että matkalle ei saa lähteä oireilevana eikä vähänkään sairaana”, Age Vanajuur sanoo.

Lisätietoa medialle antaa:

Tallink Silja Oy, viestintäjohtaja Marika Nöjd, marika.nojd@tallinksilja.com, 0400 207 704

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 000 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa. Vuonna 2020, COVID-19 pandemian aikana, yhtiö kuljetti 3,7 miljoonaa matkustajaa ja lähes 360 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com