Tallink Silja Linen uudistunut Menu Nordic yhdistelee pientilojen raaka-aineita suoraan Viron saarilta

Tallink Silja Line on lanseerannut uuden viiden ruokalajin Menu Nordic -maistelumenun. Uudistunut Menu Nordic on saatavilla Helsinki-Tukholma-reitin Silja Serenadella ja Silja Symphonylla sekä Tallinna-Tukholma-reitin Baltic Queenilla 21.5.2024 saakka. Menu Nordicin ovat luoneet Baltic Queenin keittiöpäälliköt Maarjo Rang ja Merike Kald, ja se vie maistelijansa herkulliselle makumatkalle Viron saaristoon, erityisesti Saarenmaalle.

Viron suurin saari Saarenmaa on tunnettu perinteistään ja historiastaan, ja sitä kutsutaan myös Viikinkien saareksi. Rauhallisen ja kauniin saaristoluonnon lisäksi Saarenmaa tarjoaa herkullisia gourmet-elämyksiä ruokamatkailijoiden paratiisina.

”Olemme molemmat kotoisin Saarenmaalta, joten ei ole vaikea arvata, miksi halusimme nostaa saaren makumaailman koko menun keskipisteeksi. Luomamme menu on paikallinen, kestävä ja yllättävä. Inspiraatiomme kumpuaa saarelaisten kulinaarisista perinteistä ja kestävästä elämäntavasta. Menua laadittaessa halusimme nostaa esille myös Saarenmaan paikalliset pientuottajat, jotka tarjoavat esimerkiksi ruokalistalla käytettyä viikinkisuolaa ja katajasinappia”, kommentoi Maarjo Rang.

”Olen kasvanut kalastajien keskellä ja merenelävät tuovat mieleeni lämpimiä muistoja lapsuuden herkullisista aterioista. Halusimme korostaa menussa myös perinteisiä syys- ja talvisesongin raaka-aineita ja tuoda niillä lisämakua ruokiin. Talviaikaan ruokakomero on yleensä täynnä kaikenlaisia herkullisia hilloja, kompotteja, sieniä, suolakurkkua, marinoitua sipulia, hasselpähkinöitä ja muita puutarhan ja metsien säilykkeitä. Sesongin raaka-aineet ovat keskiössä myös Menu Nordicin vegaanisessa versiossa”, jatkaa Merike Kald.

Viiden ruokalajin Menu Nordic on saatavilla Silja Serenaden ja Silja Symphonyn fine dine -ravintola Bon Vivantissa sekä Baltic Queenin Gourmet-ravintolassa. Menusta on saatavilla myös vegaaninen versio Menu Nordic Vegan. Menua voi täydentää laivojen sommelierien valitsemalla viinipaketilla, alkoholittomilla viineillä ja menuun sopivilla cocktaileilla.

Bon Vivant -ravintolan menu Silja Serenadella ja Silja Symphonylla (17.1.–21.5.2024)

Gourmet-ravintolan menu Baltic Queenilla (17.1.–21.5.2024)

Menu Nordic uudistetaan kolme kertaa vuodessa. Uusi Menu Nordic on saatavilla 17.1.–21.5.2024.

MENU NORDIC

• Ravunpyrstö, hummerimajoneesia, rapuliemessä keitettyjä tapiokahelmiä ja friteerattua merilevää
  • Kirjolohta, maa-artisokkapyreetä, savustettua herakastiketta ja paistettua purjoa
  • Naudan sisäfilee viikinkisuolalla, punajuurta, naurista, porkkanaa, viini-luumukastiketta ja perunakakkua