Tallink Silja sitoutunut tieliikenneturvallisuuden parantamiseen

Tallink Silja allekirjoitti perjantaina 11.12.2009 Eurooppalaisen tieliikenneturvallisuuden peruskirjan, jolla se sitoutuu käytännön toimiin tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi vuoteen 2010 mennessä.

Omassa sitoumuksessaan Tallink Silja pyrkii ehkäisemään rattijuopumusta erityisen liikenneturvallisuuskampanjan avulla, joka jakaa tietoa Tallink Siljan satamamaiden alkoholirajoituksista sekä matkustajille että työntekijöille. Laivojen matkustajilla tulee myös olemaan mahdollisuus testata veren alkoholipitoisuus alkometreillä laivojen infopisteissä. AS Tallink Grupp on jo aikaisemmin tänä vuonna allekirjoittanut saman sitoumuksen. Nyt sitoumus koskee kaikkia Tallink-konsernin laivoja. - Tallink Silja haluaa olla osaltaan vaikuttamassa tieliikenneturvallisuuden parantamiseen. Meillä on siihen erinomaiset mahdollisuudet, sillä kuljetamme useilla reiteillämme vuosittain koko Tallink Gruppin tasolla yli kahdeksan miljoonaa matkustajaa. Tällä kampanjalla voimme tavoittaa jopa 3,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa, sanoo Tallink Siljan varatoimitusjohtaja Pasi Näkki. - Tallink Siljan sitoumuksessa pureudutaan yhteen Suomen tieliikenneturvallisuuden suurimmista ongelmista, rattijuopumukseen. Huoli päihdeonnettomuuksista nousi esille myös allekirjoitustilaisuudessa, joten Tallink Silja on valinnut oman tieliikenneturvallisuustyönsä aiheen perustellusti, sanoo projektin Suomen yhteyshenkilö Maria Saarela. - Peruskirjan tavoitteiden kannalta on myös ilo nähdä, miten Tallink Silja Oy lähtee toteuttamaan AS Tallink Gruppin aloittamaa liikenneturvallisuustoimintaa. Hyvien käytäntöjen jakaminen konsernista tytäryhtiöön on erinomainen esimerkki siitä, miten peruskirjan luoman yhteistyön avulla voidaan tehostaa liikenneturvallisuustyön suunnittelua ja toteuttamista, Saarela jatkaa. Eurooppalainen tieliikenneturvallisuuden peruskirja on laajin olemassa oleva liikenneturvallisuusfoorumi ja kattaa kaikki EU:n jäsenvaltiot. Se on myös osa Euroopan komission Energian ja liikenteen pääosaston vuonna 2003 käynnistämää tieliikenneturvallisuuden toimintaohjelmaa. Sen tavoitteena on puolittaa kuolonuhrien määrä Euroopan teillä vuoteen 2010 mennessä. Tallink Siljan varatoimitusjohtaja Pasi Näkki allekirjoitti sitoumuksen allekirjoitusseremoniassa 11.12.2009 Helsingin Säätytalolla. Tilaisuudessa liikennepolitiikan osaston ylijohtaja Juhani Tervala liikenne- ja viestintäministeriöstä esitteli Suomen liikenneturvallisuuspolitiikkaa ja Euroopan komission liikenneturvallisuusyksikön päällikkö Isabelle Kardacz kertoi liikenneturvallisuuspolitiikan suunnasta Euroopassa. Tilaisuus oli osa eurooppalaista peruskirjakiertuetta.