Tallink Siljan työntekijät osaksi WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkoja

Tallink Siljan Itämeri-sitoumus toteutettiin keskiviikkona 11.4. jolloin vajaat 30 tallinksiljalaista kouluttautui vapaaehtoisiksi öljyntorjujiksi. Öljyntorjuntakoulutuksen järjesti WWF Suomi, jonka kouluttamat vapaaehtoisjoukot toimivat viranomaisten kutsusta apuna öljyvahingon jälkeisessä rantojen puhdistuksessa sekä öljyyntyneiden eläinten hoidossa.

Henkilökuntamme lähti innolla mukaan koulutukseen ja ryhmä tuli heti täyteen. Ympäristönsuojelu on yksi painopisteistämme; noudatamme muun muassa nollatoleranssia jätevesien mereen pumppaamiseen suhteen. Olemme sitoutuneet pitkäjänteiseen ympäristötyöhön Itämeren hyväksi esimerkiksi olemalla mukana Operaatio Merenneidossa. Haluamme olla jatkossakin tukemassa Itämeren suojelua, sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults.

Öljyntorjuntakurssin alussa käytiin läpi luennon muodossa öljykuljetusten uhkatekijöitä, Suomen varautumista öljyonnettomuuteen ja WWF:n öljyntorjuntajoukkojen toimintaa. Koulutuksen lopussa osallistujat harjoittelivat rantapuhdistusta läheisellä rannalla.

– On hienoa että Tallink Silja on lähtenyt mukaan vapaaehtoiseen toimintaan isolla joukolla yrityksenä. Kun öljyonnettomuus tapahtuu, WWF hälyttää öljyntorjujat paikalle viranomaisen kutsusta. WWF voi nopeasti koota ja varustaa "iskuryhmän" ja hälyttää myöhemmin lisää vapaaehtoistyövoimaa, kertoo Vanessa Klötzer WWF:ltä.

Tallink Siljan emoyhtiö AS Tallink Grupp liittyi Itämeren suojelusäätiö Baltic Sea Action Groupin toimintaan vuonna 2009. Tuolloin Viron maa- ja merihenkilöstöstä koulutettiin noin 60 henkilön ryhmä, joka osaa tarvittaessa toimia öljyonnettomuuden torjuntatöissä. Koulutusta tullaan laajentamaan myös Ruotsin Tallink Silja Ab:hen.

Harri Hylje –kampanja Operaatio Merenneidon hyväksi käynnistyy toukokuussa

Silja Line jatkaa edelleen WWF:n Suomen Itämeri-työ suurkampanjan Operaatio Merenneidon tukijana. Kaikista Silja Linen laivoilla 1.5.–30.9.2012 välisenä aikana myydyistä pienistä Harri Hylje –maskoteista lahjoitetaan yksi euro Operaatio Merenneidolle. Edellisellä kerralla kampanja tuotti yhteensä 11 013 euroa.

Harri Hylkeitä myydään kaikilla Siljan laivoilla eli Silja Serenadella, Silja Symphonyllä, Silja Europalla ja Silja Galaxyllä.

Operaatio Merenneidon toimintakohteita ovat rehevöitymisen torjuminen, meriturvallisuuden parantaminen ja öljyntorjunta, Itämeren uhanalaisten lajien ja saaristoluonnon suojelu sekä kestävän kalastuksen edistäminen.

Lisätietoja antavat:

Marika Nöjd, viestintäpäällikkö Tallink Silja Oy, 0400 207704, marika.nojd@tallinksilja.com

Vanessa Klötzer, meriasiantuntija, WWF Suomi, 040 763 0000, vanessa.klotzer@wwf.fi

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Tallink Silja Oy liikennöi Suomesta Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan sekä Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Suomessa neljällä paikkakunnalla, Helsingissä, Turussa, Tampereella ja tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.

Avainsanat: