• Tallink Silja Oy/

Tallinkin matkustajamäärät kasvoivat ja rahtimäärät laskivat vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä vuoteen 2022 verrattuna

Tallink-konserni on tänään julkaissut maaliskuun ja vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen matkustaja- ja rahtimäärät. Konserni kuljetti vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä yhteensä 1 049 777 matkustajaa, mikä on 45,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä (720 261 matkustajaa Q1/2022).

Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä matkustajamäärät kasvoivat eniten Tallinna-Tukholma-reitillä, jolla kasvua oli 77 prosenttia vuoden 2022 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Reitillä liikennöivän Baltic Queenin liikennöinti oli keskeytettynä matkustusrajoituksista johtuen alkuvuonna 2022, mikä vaikutti vuoden 2022 määriin.

Helsinki-Tallinna-reitillä matkustajamäärät kasvoivat lähes 47 prosenttia vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2023 reitillä on ollut enemmän kapasiteettia, sillä reitillä liikennöi nyt kolme laivaa: MyStar, Megastar sekä Star ja vuonna 2022 vain Megastar ja Star.

Kuljetettujen ajoneuvojen määrä kasvoi vuoden 2022 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö kuljetti kaikilla reiteillään yhteensä 157 639 ajoneuvoa, mikä on 12,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 (140 380 ajoneuvoa Q1/2022).

Yhtiön reiteillä kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä laski viime vuoteen verrattuna. Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiön laivat kuljettivat yhteensä 86 732 rahtiyksikköä, mikä on 14,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä (101 938 yksikköä Q1/2022). Pienempiä rahtimääriä selittävät laivojen vuokraukset ja telakoinnit. Turku-Tukholma-reitillä aiemmin liikennöinyt Galaxy oli koko vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen vuokrattuna muualle, minkä lisäksi Suomi-Ruotsi-reittien Baltic Princessille, Silja Serenadelle ja Silja Symphonylle suoritettiin suunnitellut tekniset telakoinnit vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.

”On hienoa nähdä matkustajamäärien jatkavan kasvua viime vuosiin verrattuna. Yli miljoona matkustajaa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä on erittäin hyvä tulos, kun otamme huomioon, että kyseessä on matala sesonki ja kapasiteetti eri reiteillä on ollut pienempi telakoinneista sekä laivojen vuokrauksista johtuen. Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä erityisesti Suomi-Ruotsi-reiteillä on loogisesti pienempi, sillä meillä on ollut vähemmän kuljetuskapasiteettia”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

”Nyt valmistaudumme kovaa vauhtia kesään ja korkeaan sesonkiin. Alkuvuonna suoritimme laivojen telakointeja ja parhaillaan teemme viimeisiä viilauksia sesonkia varten niin ruoka- ja juoma-, viihde- kuin ostospuolellakin, jotta olemme valmiina toivottamaan kaikki matkustajat tervetulleiksi ikimuistoisille kevät- ja kesäristeilyille Itämerelle”, Nõgene lisää.

Lisätietoa medialle antaa:
Tallink Grupp, Communications Director Katri Link, Katri.link@tallink.ee, +372 53 04 2121

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 900 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com