Tallinkin MyStar on liikennöinyt vuoden Helsinki-Tallinna-reitillä ja kuljettanut 1,8 miljoonaa matkustajaa

Tallinkin lippulaiva MyStar juhlii tänään yksivuotispäiväänsä Helsinki-Tallinna-reitillä. Ensimmäisen vuoden aikana MyStar on tehnyt yli 2100 lähtöä, kuljettanut lähes 1,8 miljoonaa matkustajaa ja kulkenut yhteensä noin 172 236 kilometriä, mikä vastaa noin 4,3 matkaa maailman ympäri.

"Olemme erittäin iloisia, että MyStar on otettu niin lämpimästi vastaan asiakkaidemme keskuudessa, sillä laiva rakennettiin juuri asiakkaidemme toiveet ja tarpeet huomioiden. MyStar on ylittänyt kaikki odotuksemme laivastomme uusimpana jäsenenä ja Itämeren nykyaikaisimpana aluksena. MyStar on varusteltu toimimaan myös biokaasulla tai biokaasun ja LNG:n sekoituksella. Lisäksi laivassa on sähkökäyttöinen propulsiojärjestelmä, mikä tarkoittaa, että se on pohjimmiltaan sähkölaiva. Tämä mahdollistaa tulevaisuuden vihreän merenkulun teknologioiden nopeamman käyttöönoton”, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivällä MyStarilla on matkustanut ensimmäisen vuoden aikana yhteensä 1 708 700 matkustajaa. Tämän vuoden heinäkuussa MyStarilla matkusti lähes neljännesmiljoona matkustajaa (248 900 matkustajaa). Vuoden aikana MyStar on kuljettanut lähes 4 700 lemmikkieläintä, yli 357 000 henkilöautoa ja yli 116 000 rahtiyksikköä.

Eniten MyStarin matkustajia oli Suomesta yli 825 500 matkustajaa, toiseksi eniten Virosta yli 544 500 matkustajaa ja kolmanneksi eniten Latviasta yli 40 000 matkustajaa. Seuraavaksi eniten matkustajia oli Ukrainasta noin 29 000 matkustajaa, USA:sta yli 18 000 matkustajaa ja Saksasta yli 16 000 matkustajaa. Eksoottisin maa, josta matkustaja on tullut MyStarille, on Ranskan Polynesia.

MyStar liikennöi Helsinki-Tallinna-reitillä yhdessä Megastarin kanssa. Yhdessä MyStar ja Megastar muodostavat tällä hetkellä vihreimmän meriväylän Viron ja Suomen välillä.

MyStarin rakentaminen aloitettiin 6.4.2020 Rauma Marine Constructionin telakalla Raumalla, ja laiva luovutettiin Tallink Gruppille 7.12.2022. MyStarin ensimmäinen kaupallinen lähtö Helsinki-Tallinna-reitillä tapahtui 13.12.2022.

MyStar faktalaatikko:

• Matkustajia: 2800
  • Matkustajahyttejä: 46
  • Kansia: 12
  • Pituus: 212.4 m
  • Leveys: 30.6 m
  • Nopeus: 27 solmua
  • Kaistametrit: 3,190
  • Jääluokitus: 1A
  • Päämoottorin teho: 42,000 kW
  • Vetoisuus: 50,629
  • Polttoaine: kaksoispolttoaine – nesteytetty maakaasu (LNG) ja/tai diesel