Tallinkin uusin alus Baltic Queen korvaa Silja Europan

Tallink-konsernin uusin risteilyalus Baltic Queen korvaa Silja Europan sen ollessa harvinaisen vian vuoksi telakalla 26.11.–11.12.2009. Yritys on iloinen voidessaan tarjota tämän harvinaisen mahdollisuuden Turku-Tukholma-reitillä matkaaville risteilymatkustajille pikkujouluaikana.

Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults toteaa, että tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus kaikille Turku-Tukholma-reitin matkustajille kokea yksi Itämeren kauneimmista aluksista. “Kokemuksen ainutlaatuisuutta lisää viihteen, uusien ravintoloiden sekä laivan myymälöiden muodostama kokonaisuus. Päätös korvata telakalle siirrettävä Silja Europa oli tärkeä myös siksi, että etenkin pikkujouluaikaan Turku-Tukholma-reitillä on enemmän matkustajia kuin vastaavana aikana Baltic Queenin normaalilla Tallinna-Tukholma-reitillä”, kertoo Schults. Alustavan suunnitelman mukaan Baltic Queen liikennöi Turku-Tukholma-reitillä 26.11.–11.12.2009 välisenä aikana. Alus noudattaa Silja Europan normaalia aikataulua eli lähtee joka ilta Turusta klo 20.15 ja joka aamu Tukholmasta klo 07.10. Samalla reitillä liikennöivän Silja Galaxyn aikatauluun ei ole tulossa muutoksia. Ainoana muutoksena aikataulusta jää pois Baltic Queenin päiväristeilyt Tukholmasta. M/S Baltic Queeniä pidetään Tallinkin laivaston uutena lippulaivana. Alus luovutettiin STX Europen telakalta huhtikuussa 2009. Tallink tilasi 180 miljoonan euron arvoisen Baltic Queen -aluksen joulukuussa 2007. Baltic Queen on yksi Itämeren suurimmista risteilyaluksista, johon mahtuu 2800 matkustajaa, ja autokannella on 1130 kaistametriä. Laiva on 212 metriä pitkä, 29 metriä leveä ja sen huippunopeus on noin 24 solmua. Laivassa on 927 hyttiä, 4 erilaista ravintolaa, 8 baaria, useita oleskelutiloja, 450-paikkainen konferenssikeskus ja kolme myymälää. Laivalla on lapsille oma leikkihuone. Baltic Queenin ympäristöystävällisyyttä lisäävät katalyysaattorit. Aluksella on vaikeissa sääolosuhteissa toimimiseen oikeuttava 1 A Super jääluokitus. Tallink Silja korostaa, että kaikkiin Silja Europalle varauksen tehneisiin asiakkaisiin otetaan yhteyttä matkan alkamisajankohta huomioon ottaen. Ensimmäiseksi otetaan yhteyttä niihin asiakkaisiin, joiden matkalle lähtö on lähimpänä. Tallink Silja tulee ilmoittamaan internet-sivuillaan, koska Baltic Queenille on mahdollista tehdä uusia matkavarauksia. Lisäksi asiaa voi tiedustella myyntipalvelusta ja infonumerosta 010 804 126. Infonumerossa palvellaan arkisin klo 8-21 ja lauantaina ja sunnuntaina klo 10-18. AS Tallink Grupp on yksi Itämeren alueen johtavista matkustajaliikennevarustamoista, joka liikennöi Tallink ja Silja Line -brändien alla seitsemällä reitillä. Tallink Grupp työllistää yhteensä noin 7000 henkilöä Virossa, Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Venäjällä ja Saksassa. Viime tilikaudella 2008/2009 AS Tallink Grupp kuljetti yli kahdeksan miljoonaa matkustajaa. Baltic Queenista on saatavilla kuvia osoitteessa www.tallink.com>press room> image bank