Telakkayhtiö Meyer Turku aloitti Tallinkin uuden sukupolven LNG-käyttöisen aluksen tuotannon

AS Tallink Grupp ja Meyer Turku ilmoittivat aloittaneensa uuden sukupolven LNG-käyttöisen nopean matkustaja-autolautan tuotannon Meyer Turun telakalla. Tuotanto aloitettiin metallinleikkausseremonialla tänään 4. elokuuta 2015. Uusi laiva on suunniteltu Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille.

AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeister totesi, että rakenteilla oleva laiva toimii edelläkävijänä Helsinki−Tallinna-reitin uuden sukupolven nopeille autolautoille. ”Sen ympäristötehokkuutta ja monia innovatiivisia ratkaisuja niin teknisellä puolella kuin palveluissa käytetään jatkossa vertailukriteereinä alan markkinoilla, ja myös yleisesti omassa toiminnassamme”, Stalmeister sanoi.

"Tallinkin uuden nopean matkustaja-autolautan myötä nostamme LNG-käyttöisten laivojen teknisen kehityksen uudelle tasolle, tietenkin asiakkaidemme erityistarpeiden mukaisesti räätälöitynä. Tämä tilaus lisää vuonna 2016 Turun telakan tuotantoa 30 prosenttia vuoden 2015 tasoon verrattuna", Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer kertoi.

Uusi laiva on noin 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on 49 000 tonnia. Laiva tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä ja sille rekrytoidaan noin 300 työntekijää. Sen suunniteltu matkustajamäärä on 2 800 ja käyttönopeus 27 solmua. Laiva maksaa noin 230 miljoonaa euroa. Tallink rahoittaa tilauksensa Nordea-pankin myöntämällä ja Finnveran takaamalla 184 miljoonan pitkäaikaislainalla.

Uusi ympäristöystävällinen alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä ja täyttää kaikki uudet, tiukemmat ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset. Se on muita, jo liikenteessä olevia Tallinkin pikalaivoja huomattavasti energiatehokkaampi. Innovatiivinen runkomuoto pienentää hydrodynaamista virtausvastusta ja varmistaa, että se voi liikennöidä hyvin myös jääolosuhteissa. Laivan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tehokkaaseen ja nopeaan purkuun ja lastaukseen satamissa.

Työnimellä NB1391 kulkevan laivan suunnitteluvaihe kesti 6 kuukautta. Nyt kun digitaaliset 3D-mallit ovat valmiit, tuotanto voitiin aloittaa seremoniallisesti leikkaamalla ensimmäinen pala metallia. Kölinlasku on suunniteltu loppuvuoteen 2015 ja valmiin aluksen toimitus alkuvuoteen 2017.

Tällä hetkellä Tallink liikennöi Helsinki−Tallinna-reitillä kahdella pika-aluksella, Starilla ja Superstarilla, sekä matkustaja-alus Baltic Queenillä, jotka tarjoavat yhteensä 14 lähtöä joka päivä. Vuonna 2014 yritys kuljetti yhteensä 4,5 miljoonaa matkustajaa Suomen ja Viron välillä.

Lisätietoja antavat:
Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp, luulea.laane@tallink.ee, +372 5521296
Tanja Sabell, Communication Manager, Meyer Turku Oy, tanja.sabell@meyerturku.fi, +358 414488740

AS Tallink Grupp on pohjoisen Itämeren alueen suurin matkustaja- ja rahtiliikennevarustamo. Yrityksellä on yhteensä 16 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä kuudella reitillä. AS Tallink Grupp työllistää 7 000 henkilöä ja kuljettaa vuosittain 9 miljoonaa matkustajaa. Tallink Silja Oy on AS Tallink Gruppin Suomessa toimiva osa, joka työllistää maalla noin 500 ja merellä kahdella aluksella noin 1000 henkilöä. www.tallinksilja.fi www.tallink.com

Meyer Turku Oy:n telakalla on 1 400 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin monimutkaisten, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaitsevan Meyer Werftin ja Rostockissa toimivan Neptun Werftin kanssa Meyer Turku on yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on harjoitettu laivanrakennusta menestyksellisesti vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan aluksia TUI Cruisesille, Tallinkille ja Carnival Corporationille. Meyer Turku suunnittelee ja rakentaa aluksia tytäryhtiöidensä tukemana. Niihin kuuluvat Piikkiössä sijaitseva hyttitehdas Piikkiö Works Oy, Shipbuilding Completion Oy, joka tarjoaa ratkaisuja laivojen yleisiin tiloihin avaimet käteen periaatteella sekä laivanrakennus- ja offshore-alan suunnitteluyritys ENG´nD Oy.

Avainsanat: