• Tallink Silja Oy/

Uudenlaiset potkurien lavat vähentävät vedenalaista melua ja säästävät polttoainetta Tallinkin Baltic Queenilla

Tallinkin Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivälle Baltic Queenille tehtiin tämän vuoden syyskuussa suunniteltu tekninen telakointi Naantalissa. Telakalla muiden huolto- ja ylläpitotöiden ohella laivaan asennettiin uudet, innovatiivisesti muotoillut potkurien lavat, jotka näyttävät vähentävän laivan polttoaineenkulutusta ja päästöjä sekä laivan tuottamaa vedenalaista melua vähintään 14 prosenttia. Baltic Queenin onnistuneen potkuriprojektin myötä Tallink-konserni suunnittelee potkurien lapojen päivitystä myös konsernin muille laivoille.

Tallink-konserni tekee jatkuvasti työtä laivojen energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Viimeisimpänä merkittävänä teknologisena uudistuksena toteutettiin potkurien lapojen vaihtaminen uusiin ja innovatiivisemmin muotoiltuihin lapoihin Baltic Queenillä. Uudet lavat lisäävät laivan propulsiojärjestelmän tehokkuutta, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Lisäksi uudet potkurien lavat ovat vähentäneet laivan tuottamaa vedenalaista melua.

Baltic Queenille asennetut potkurien lavat on suunnitellut ja valmistanut Kongsberg Maritime Sweden AB. Lavoissa on huomioitu nimenomaan Baltic Queenin kaltaisen laivatyypin edellyttämät nopeusalueet. Uusien lapojen aikaansaama polttoaineenkulutuksen ja päästöjen väheneminen vaatii vielä tarkempaa analysointia, mutta niiden odotetaan vähenevän vähintään 14 prosenttia.

Tallink mittasi laivan tuottamaa vedenalaista melua yhteistyössä Tallinnan teknillisen yliopiston TalTechin kanssa. Melua mitattiin ennen telakointia 30.8.-4.9.2023 sekä sen jälkeen 15.-25.9.2023. Mittaustulokset osoittavat, että uusilla potkurin lavoilla 17,6 solmun nopeudella liikkuvan laivan melutaso on 20 – 20 000 Hz taajuuksilla 8 ± 5 dB matalampi, ja 40 Hz taajuudella jopa 16 ± 5 dB:ä matalampi.

Mittaustulokset osoittavat, että matalilla taajuuksilla veteen säteilevä akustinen paine on uusilla potkurien lavoilla vähintään kolme kertaa pienempi ja kaikilla taajuuksilla yhteensä vähintään kaksi kertaa pienempi vanhoihin verrattuna.

”Jokainen ympäristöystävällisempään merenkulkuun tähtäävä uudistus on meille tärkeä ja inspiroi meitä etsimään yhä innovatiivisempia ratkaisuja. Ratkaisut, joilla on monia positiivisia vaikutuksia, ovat erityisen tärkeitä ja Baltic Queenin uudet potkurien lavat ovat tästä hyvä esimerkki sillä ne vähentävät samanaikaisesti polttoaineen kulutusta, päästöjä sekä vedenalaista melua”, kommentoi Tallink-konsernin Head of Ship Management and Chief Captain Tarvi-Carlos Tuulik

”Laivojen tuottaman vedenalaisen melun vähentäminen on tärkeä ympäristökysymys, sillä vedenalainen melu häiritsee meressä eläviä kaloja ja muita eläimiä ja voi johtaa elinympäristön huononemiseen ja lajien vähenemiseen. Tekemämme mittaukset osoittavat, että laivan potkureita optimoimalla on mahdollista vähentää kavitaatiota ja näin ollen laivan aiheuttamaa vedenalaista melua, mikä on merkittävää ympäristön kannalta”, kommentoi Tallinnan teknillisen yliopiston Professor of Structural and Fluid Mechanics at the Institute of Civil Engineering and Architecture Aleksander Klauson.

Lisätietoa medialle antaa:
Tallink Grupp, Katri Link, Communications Director, +372 5304 2121, katri.link@tallink.ee

Tallink-konserni on yksi pohjoisen Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Tallink-konserni työllistää noin 4 900 henkilöä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa. Vuonna 2022 yhtiö kuljetti noin 5,5 miljoonaa matkustajaa ja lähes 410 000 rahtiyksikköä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan ja Helsingin pörssissä. www.tallink.com