WWF Suomi ja Tallink käynnistivät keräyksen itämerennorpan suojeluun

WWF Suomi ja Tallink julkaisivat tänään lahjoituskampanjan itämerennorpan hyväksi. Lahjoittajien nimistä muodostetaan Tallinkin uudelle Megastar-alukselle digitaalinen teos. Tavoitteena on kerätä 25 000 euroa.

Keräyksen tuotoilla rahoitetaan konkreettisia tutkimusprojekteja, joiden avulla parannetaan norppakannan kokoarvion luotettavuutta. Tietoa norpista saadaan esimerkiksi laskemalla yksilöitä lentokoneesta ja veneestä käsin, selvittämällä norppakannan tarkempaa tilaa huonosti tunnetuilla alueilla sekä tutkimalla, missä norpat liikkuvat ja miten ne valitsevat elinympäristönsä.

WWF suojelee norpan elinympäristöä, Itämerta, esimerkiksi työskentelemällä rehevöitymisen ja öljyvahinkojen torjumiseksi. Norppa on arktinen laji, joka on pesinnässään riippuvainen jäästä ja lumesta. Ilmastonmuutos on nykyisin norpan uhista suurin. Esimerkiksi Saaristomerellä jäätalven keskimääräinen kesto on hupenemassa muutamasta kuukaudesta muutamaan viikkoon. Se ei riitä norpan pesintään.

Lahjoituksen voi tehdä osoitteessa oma.wwf.fi/tallink-fin. Pienin lahjoitussumma on 5 euroa. Jokainen lahjoituksen tekijä kutsutaan kirjoittamaan nimensä digitaalisesti Tallinkin uudelle Megastar-alukselle. Sisääntuloaulan jättinäytölle muodostetaan kuva keräystä tukeneiden ihmisten nimistä.

"Olemme iloisia, että voimme tarjota asiakkaillemme uuden tavan näyttää halunsa suojella itämerennorppaa. Megastar tulee olemaan Itämeren ympäristöystävällisin alus, mikä tekee siitä täydellisen viestinviejän luonnonsuojelulle. Toivomme, että asiakkaamme ja muut itämerennorpan säilymisestä kiinnostuneet osallistuvat kampanjaamme. Aion myös itse perheeni kanssa osallistua“, sanoo AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeister.

Tallink Silja Oy ja WWF Suomi ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2001. Uusi laajempi sopimus AS Tallink Gruppin kanssa solmittiin maaliskuussa 2016 ja samalla yhtiöstä tuli yksi WWF Suomen pääyhteistyökumppaneista.

"On upeaa, että yksi suurimmista Itämerellä toimivista yrityksistä on mukana työssä itämerennorpan ja terveemmän Itämeren puolesta. Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä, ja tarvitsemme edelläkävijöitä näyttämään tietä sen pelastamiseksi. Tavoitteenamme on yhdessä Tallinkin kanssa lisätä myös yleistä tietoisuutta Itämeren suojelun tärkeydestä“, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Megastar
Megastar on valmistuessaan 212 metriä pitkä ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Laiva operoi Helsingin ja Tallinnan väliä. Megastar valmistuu alkuvuodesta 2017. Megastar on LNG-käyttöinen, mutta pystyy käyttämään polttoaineenaan myös meridieseliä. Vetoisuudeltaan Megastar on 49 000 GT ja sen ajonopeus 27 solmua. Megastar täyttää kaikki Itämerelle asetetut tiukat ympäristönormit. AS Tallink Grupp kuljettaa vuosittain 9 miljoonaa matkustajaa, joista 4,7 miljoonaa Helsinki−Tallinna-reitillä. Yrityksellä on yhteensä 15 alusta ja se liikennöi Itämerellä kuudella eri reitillä. megastar.tallink.com  www.tallink.com

WWF Suomi
WWF on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista riippumattomista luonnonsuojelujärjestöistä. WWF:n maailmanlaajuisessa verkostossa on aktiivista toimintaa yli 100 maassa ja yli 5 miljoonaa tukijaa. WWF:n tehtävä on pysäyttää luonnon köyhtyminen ja rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. WWF toimii kaikilla luonnonsuojelun osa-alueilla. wwf.fi