Tamro juhlii 120 toimintavuottaan

Pitkäjänteistä työtä terveyden ja hyvinvoinnin puolesta – tarmolla ja sydämellä

Suomen johtava lääkkeiden ja terveystuotteiden jakelija sekä palveluntarjoaja Tamro täyttää tänä vuonna 120 vuotta. Neljän apteekkarin Tampereelle vuonna 1895 perustama yhtiö on nykyään osa kansainvälistä PHOENIX-konsernia, ja se tekee aktiivista yhteistyötä muiden lääke- ja terveystuotealan toimijoiden kanssa tavoitteenaan suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin turvaaminen.

Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalaisen mukaan yhtiön keskeisenä tehtävänä on varmistaa lääkkeiden ja muiden terveystuotteiden toimitusketjun tehokkuus ja laatu yhteiskunnassa, joka toimii yhä nopeammalla sykkeellä ja keskellä voimakasta rakennemuutosta.

– Haluamme varmistaa, että yhteiskunnan ja toimialan voimakkaan muutoksen keskellä asiakkaamme eli lääkeyritykset, apteekit, sairaalat ja vähittäiskauppa saavat parasta mahdollista palvelua.

Tamro kulkee edelläkävijänä hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien palvelujen kehittämisessä Suomessa. Se rakentaa asiakkaidensa liiketoimintaa tukevia tieto-, logistiikka-, markkinointi- ja myyntipalveluja sekä rekisteröinnin asiantuntijaratkaisuja, joissa hyödynnetään monipuolisesti digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia.

Pitkän historiansa aikana Tamro on koskettanut suomalaisia monin tavoin. Vuodesta 1907 alkaen Tamro valmisti itsekin lääkkeitä, muun muassa tunnettu Hota-pulveri kuului pitkään yhtiön valmistamiin tuotteisiin. Talvisodan aikana yhtiön Viipurin sivuliike valmisti lääkkeitä sotilaiden käyttöön; päivässä valmistettiin 10 000 pulveria. 1940-luvulle tultaessa Tamro oli laajentunut valtakunnalliseksi toimijaksi, joka takasi sota-ajan Suomen lääkehuollon toimivuuden. 1970-luvulla yhtiö palasi takaisin juurilleen lääketukkuriksi, ja kokonaan se luopui lääkkeiden valmistuksesta vuonna 1987.

Tamron liiketoiminnan kansainvälistyminen alkoi 20 vuotta sitten, jolloin yhtiö juhli 100-vuotista historiaansa. Vuodesta 2004 lähtien Tamro on ollut osa kansainvälistä PHOENIX-konsernia.

Katso Tamron historiavideo: https://www.youtube.com/watch?v=XrfbQblIKHE

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Piia Bergström, markkinointiviestinnän asiantuntija, puh. 040 124 0055, piia.bergstrom@tamro.com

Tamro Oyj

Tamro on Suomen johtava lääkkeiden ja terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden jakelija. Suomalaisessa hyvinvoinnin ketjussa Tamrolla on tärkeä rooli: huolehdimme, että apteekit, sairaalat ja muut terveydenhuollon palvelupisteet saavat tarvitsemansa lääkkeet ja muut tuotteet nopeasti ja luotettavasti. Tamro toimii Vantaan Tamrotalossa, Tampereella sekä Oulussa. Tamro kuuluu PHOENIX-konserniin, joka on Euroopan johtava lääkejakelija. www.tamro.fi