Tamro myy apteekkitoiminnot Ruotsissa

Tamro-konserni myy 100 prosenttia omistamansa vähittäiskauppayhtiö Ada AB:n osakkeista Apotek Hjärtatille. Kauppaan sisältyy Tamron Apotek1-ketjun apteekkitoiminta Ruotsissa. Kauppahintaa ei julkaista ja kauppa tulee voimaan välittömästi. Tamron Apotek1-apteekit liitetään Apotek Hjärtat -apteekkiketjuun ja Apotek1:n henkilöstö siirtyy ostajan palvelukseen. Apotek1 työllistää tällä hetkellä 163 henkilöä. − Tamro ei ostanut apteekkeja Ruotsin valtion huutokaupassa viime marraskuussa, vaan perusti oman Apotek1 -apteekkiketjun. Olemme pitkään selvittäneet erilaisia strategisia vaihtoehtoja Ruotsin markkinoilla ja tämän kaupan myötä olemme nyt päätyneet meille parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun. Jatkossa keskitymme Ruotsissa lääketukkutoimintamme kehittämiseen, sanoo Tamro-konsernin talousjohtaja Sakari Ahdekivi. − Kauppaan sisältyy 32 toimintansa aloittanutta ja lähiaikoina avattavaa apteekkia sekä Tamron laaja apteekkiketjun kehitystyö Ruotsissa. Tamro omistaa kuitenkin myös jatkossa Apotek 1 tuotemerkin, joka on käytössä useissa Tamron toimintamaissa, sanoo Sebastian Jägerhorn, Tamro-konsernin lakiasioista ja yritysjärjestelyistä vastaava johtaja. Apteekkitoiminnan myynnin jälkeen Tamro on Ruotsin ainoa riippumaton lääketukkukauppa. Tamro on Pohjois-Euroopan lääketukkutoiminnan markkinajohtaja. Apotek Hjärtat -apteekkiketjun omistaa pääomasijoitusyhtiö Altor. Altor osti yli 200 apteekkia Ruotsin valtion järjestämässä huutokaupassa marraskuussa 2009, ja perusti Apotek Hjärtat -apteekkiketjun.