Tamro ostaa liettualaisen apteekkiketjun

Tamro-konserni ostaa liettualaiset UAB Farma vaistines- ja UAB Herbarijos vaistines -apteekkiketjut ja UAB Naujininku turto vaistines -kiinteistöyhtiön. Näiden yhteenlaskettu liikevaihto tilikaudella 2007 oli noin 20 miljoonaa euroa. Kaupan hyväksyy lopullisesti Liettuan kilpailuviranomainen ja sopimus tullee voimaan elokuun lopulla. Kauppahintaa ei julkisteta.

Tamrolle siirtyy kaupan seurauksena 44 apteekkia. Kauppa nostaa Tamron omistamien apteekkien markkinaosuuden Liettuassa 10 prosenttiin ja Tamron Seimos vaistine – apteekkiketjusta tulee Liettuan kolmanneksi suurin. Lääketukkukaupassa Tamro on Liettuassa toisella sijalla 19 prosentin markkinaosuudella.

“Tamro on jatkuvasti kartoittanut laajentumismahdollisuuksia Baltian apteekkimarkkinoilla. Tämä kauppa vahvistaa asemaamme markkinoilla ja tarjoaa hienon mahdollisuuden kehittää toimintaamme Liettuassa,” sanoo Sebastian Jägerhorn, johtaja lakiasiat ja yritysjärjestelyt, Tamro-konserni

“Farma ja Herbarijos apteekkiketjut ovat olleet Tamron asiakkaita viimeiset seitsemän vuotta. Olen erittäin tyytyväinen, että Tamro on ketjujemme uusi omistaja. Tamron tapa toimia ja kokemus kansainvälisistä apteekkimarkkinoista ovat tunnettuja, ” toteaa Ingi Gudjónsson, Farma ja Herbarijos – ketjujen enemmistöomistajan sijoitusyhtiö Litisin hallituksen puheenjohtaja.

Liettuan apteekkimarkkinoiden suurimmat toimijat ovat Eurofarmacijos vaistines, Camelia ja Tamro. Kaikki apteekkiketjut ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina ja niiden yhteenlaskettu markkinaosuus on jo 85 prosenttia. Vuonna 2007 Liettuan kokonaislääkemarkkinan arvo oli apteekin ostohinnoilla mitattuna 346 miljoonaa euroa.

Jo Langmoen, toimitusjohtaja, Tamro Group, puh. +358 20 445 4050, jo.langmoen@tamro.com
Sebastian Jägerhorn, johtaja lakiasiat ja yritysjärjestelyt, Tamro-konserni puh. +358 400 830 885, sebastian.jagerhorn@tamro.com
Terhi Kivinen, viestintäjohtaja, Tamro-konserni puh. +358 40 848 4001, terhi.kivinen@tamro.com