Tamron uusi logistiikkakeskus parantaa suomalaista lääkejakelua

Suomen suurin lääkejakelija Tamro Oyj laajentaa toimintaansa Tampereella. Tampereen laajentuneen toimipisteen kautta kulkee päivittäin 45 % koko Suomen lääkejakelusta. Uuden laajennusosan nykyaikaiset automaatio-, varastointi- ja energiaratkaisut edesauttavat tuotteiden nopeaa ja tehokasta kulkua perille.

Tampereen Lahdesjärvellä sijaitsevalla Tamron logistiikkakeskuksella on tärkeä rooli suomalaiselle lääkejakelulle: vuoden 2011 aikana sen kautta toimitettiin 80 miljoonaa tuotetta. Aiemmin tuotteet saapuivat Tampereelle Tamron keskusvarastosta Vantaalta, mutta nyt keskusvarastotoiminnot on siirretty Tampereen logistiikkakeskuksen yhteyteen rakennettuun laajennusosaan.

– Uusi logistiikkakeskus nopeuttaa ja tehostaa lääkkeiden toimitusketjua. Me säästämme toimituksissa nyt noin vuorokauden aikaisempaan toimitusmalliin verrattuna, mikä tarkoittaa sitä, että lääkkeet saadaan nopeammin niitä tarvitseville koko Suomessa, kertoo Tamron toimitusjohtaja Sakari Ahdekivi.

Tänään virallisia avajaisiaan viettävä uusi laajennusosa ei ole jäänyt tamperelaisilta huomaamatta, sillä se käsittää noin 11 000 m2 (183 000m3) uutta tilaa. Se on kooltaan huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi Eduskuntatalo. Lääkkeiden tilaus- ja toimitusprosessi on aiempaa virtaviivaisempi ja tuotteiden käsittelykerrat vähentyneet, mikä lisää lääkehuollon tehokkuutta ja turvallisuutta.  Aiemmin maahan saapuneet lääkelastit kuljetettiin keskusvarastoon Vantaalle ja siirrettiin sieltä Tampereelle jakeluvarastoon. Tämä etappi jää nyt väliin. Lääkkeet siirretään suoraan Tampereen logistiikkakeskukseen, jossa ne sijoitetaan uuteen keskusvarastoon tai siirretään suoraan jakeluun. Lahdesjärveltä lääkkeet lähetetään tilaajille, eli apteekeille ja sairaaloihin ympäri Suomen.

Uusi keskus huomioi ympäristön

Logistiikkakeskuksen uuden laajennusosan rakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu ekotehokkaat energiaratkaisut. Esimerkiksi laajennusosan lämmitys- ja viilennysmahdollisuus toteutetaan lähes yksinomaan uusiutuvalla energialla ja valaistus liiketunnistimilla varastetuilla led-valaisimilla.

Vuonna 2009 aloitettu rakennushanke eteni suunnitelmien mukaisesti ja vaiheittainen käyttöönotto on tapahtunut vuoden 2012 aikana. Kyseessä on yksi Tamron historian suurimmista investoinneista. Rakentamisen kokonaiskustannusarvio on noin 26 miljoonaa euroa.

– Keskeisen sijaintinsa vuoksi Tampere on erinomainen paikka Tamron logistiikkakeskukselle, muistuttaa toimitusjohtaja Sakari Ahdekivi.

Aki Koskinen, logistiikkajohtaja, puh.040 553 1146, aki.koskinen@tamro.com
Terhi Kivinen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 040 848 4001, terhi.kivinen@tamro.com

Faktalaatikko:
  • Tamro on Suomen johtava lääkkeiden ja terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden jakelija.
  • Tamro huolehtii siitä, että apteekit, sairaalat ja muut terveydenhuollon palvelupisteet saavat tarvitsemansa lääkkeet ja muut tuotteet nopeasti ja luotettavasti.
  • Tamro Suomi toimii Vantaan Tamro-talossa, Tampereella sekä Oulussa.
  • Tamro Suomessa on noin 370 työntekijää ja yrityksen liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa (tilikausi 2010/11).
  • Tamro kuuluu PHOENIX-konserniin, joka on yksi Euroopan johtavista lääkejakelijoista, jolla on toimintaa 23 maassa. PHOENIX-konsernilla on 23 800 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 21,7 miljardia euroa (tilikausi 2010/11)