Yli 80 vuotta Naisten Joulumessuja

Report this content

Naisten Kulttuuriyhdistys ry järjestää tänä vuonna järjestyksessä 82. Naisten Joulumessut 4.-8.12.2013 Wanhassa Satamassa Helsingin Katajanokalla. Näytteilleasettajia on yli 370 eri puolilta Suomea. Messuilta on helppo löytää kotimainen, korkealaatuinen, yksilöllinen ja ekologinen lahja sellaisellekin, jolla on jo kaikkea. Kaikki näytteilleasettajat ovat naisia, jotka myyvät itse käsin tekemiään tuotteita. Päivittäinen aukioloaika, myös itsenäisyyspäivänä on 10–18. Päivälipun hinta on 5 € aikuisilta, lapset pääsevät eurolla mukaan.

Messujen käyntiosoite: Wanha Satama, Pikku Satamakatu 3-5, 00160 Helsinki. Raitiovaunut 4 ja 4T

Messuilla on tarjolla muun muassa neuleita, taidetekstiilejä, joulukoristeita, keramiikkaa, koruja, nahka- ja puutöitä, kynttilöitä ja kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita sekä jouluherkkuja.

Joulumessuilla pitkät perinteet

Naisten Joulumessuja on järjestetty jo vuodesta 1922. Messujen tarkoituksena oli tarjota käsitöitään myyville naisille mahdollisuus ansaita omaa rahaa. Naisten Joulumessujen toivottiin kannustavan naisia kekseliäisyyteen ja kätevyyteen ja kohottamaan Suomen kotiteollisuutta. Tämä on osaltaan toteutunutkin, sillä nykyään useilla messuilla olevilla myyjillä on taustalla joko toiminimi tai yritys. Kotien naisille tarkoitetusta myyntitapahtumasta on kehittynyt naisten osaamista monipuolisesti esittelevät messut. Monille näytteilleasettajille on kotiteollisuudesta ja käsityöstä löytynyt ammatti. Messuilla he voivat mm. kokeilla uusia ideoitaan.

Joulumessuidean äitejä ovat Naisasialiitto Unionin aktiivit Sigrid Heinricius ja Maikki Friberg. Naisasialiitto Unioni järjesti messuja aina vuoteen 1978 asti, jolloin Naisten Joulumessujen järjestäminen siirtyi vastaperustetulle Naisten Kulttuuriyhdistykselle.

Vanhusten Pöytä

Messuilla on perinteisesti mukana suosittu Vanhusten Pöytä, joka toimii hyväntekeväisyysperiaatteella. Kulttuuriyhdistys myy vanhusten tuotteet heidän puolestaan ja antaa lisäksi pienen joulurahan niille vanhuksille, joiden tuotteet eivät ole menneet hyvin kaupaksi.

Mahdollinen joulumessutuotto käytetään yhdistyksen julkaisutoiminnan tukemisiin. Yhdistys jakaa myös pieniä avustuksia esim. maahanmuuttajanaisten kulttuuritoimintaan.

Naisten kulttuuriyhdistys

Naisten Kulttuuriyhdistys ry on vuonna 1979 perustettu voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää feminististen periaatteiden mukaisesti sekä uutta että perinteistä naiskulttuuria. Naisten Kulttuuriyhdistys on Naisjärjestöjen Keskusliiton jäsen.

Lisätietoja:

Naisten Joulumessuista antaa: Naisten kulttuuriyhdistys Lea Koskinen puh 0400 44 6409

sähköposti: toimisto@naistenjoulumessut.fi

www.naistenjoulumessut.fi