Puolustusvoimat valitsi varusmiehille TDC Vierailijaverkon

Varusmiehet langattomasti verkkoon Niinisalossa

TDC toimittaa puolustusvoimille langattomia internetyhteyksiä. Hanke käynnistyi pilotilla Niinisalon varuskunnassa. Varusmiehet ja reserviläiset voivat surffata turvallisesti ja langattomasti internetissä TDC:n Vierailijaverkkoa käyttäen.

Syksyllä 2010 Risto Siilasmaan johtama asevelvollisuustyöryhmä julkaisi selvityksen suomalaisesta asevelvollisuudesta. Raportin mukaan nuoret ovat tottuneet käyttämään internetiä ja tietojärjestelmiä, mutta asevelvollisuuden alkaessa nämä yhteydet miltei katkeavat. Puolustusvoimat voisi netin avulla madaltaa kynnystä varuskuntaelämään.

Varusmiehen on päästävä kasarmilla ollessaan tauoilla ja vapaa-aikana internetiin joko omalla työasemallaan, älypuhelimella tai puolustusvoimien tarjoamalla laitteella, raportissa vaaditaan. Asevelvollisille tulee myös kehittää oma tietojärjestelmä, jolla tiedonvaihtoa asevelvollisen ja puolustusvoimien välillä lisätään ennen kutsuntoja, niiden ja varusmiespalveluksen välissä, sekä varusmiespalvelus- ja reserviläisaikana.

TDC:n ja Niinisalon varuskunnan pilottihankkeessa Siilasmaan raportin vaatimukset pannaan täytäntöön.

”Niinisalon Tykistöprikaati on valittu pilotiksi, koska se on suomalaisittain melko tyypillinen varuskunta ja lisäksi sopivan kokoinen”, kertoo everstiluutnantti Jarmo Sinkkonen Pääesikunnan Johtamisjärjestelmäosastolta. ”Helmikuussa alkanut kokeilu kestää vuoden 2011 loppuun ja kysyntä palvelulle on ollut erittäin suurta jo etukäteen.”, Sinkkonen lisää.

”Niinisalossa tarjottava verkko täyttää Puolustusvoimien korkeat turvallisuusvaatimukset,  koska yhteyttä suojaa palomuuri ja sisällönsuodatus. Yksiköitten kantahenkilöstö hallinnoi vierailijaverkon tunnuksia, jotka ovat henkilökohtaisia ja vanhenevat automaattisesti.”, kertoo tuotepäällikkö Jan Enlund TDC:ltä.

TDC Vierailijaverkon käyttäjä toimii internetissä täysin erillään puolustusvoimien muusta verkkoliikenteestä. Puolustusvoimille tärkeä tietoturva on siis varmistettu. Palvelussa internetin käyttö turvataan palomuurin lisäksi TDC Smart Proxy -sisällönsuodatuspalvelulla, jolla internetliikenteestä voidaan suodattaa haittaohjelmia ja muuta haitallista sisältöä.

TDC Vierailijaverkko esiteltiin Suomen Turvallisuusalan Vuosikirjassa 2009–2010 vuoden tuoteinnovaatioiden joukossa.

Petteri Nissinen, varatoimitusjohtaja, Market & Products, 050 994 2323.

Me TDC:llä keskitymme yritysasiakkaisiin ja tarjoamme heille paitsi liiketoimintaa tukevat telepalvelut myös markkinoiden parhaan asiakaskokemuksen. Valtakunnallinen EPSI Rating tutkimus vahvisti, että TDC on teleoperaattoreiden palvelujohtaja, sillä TDC:llä on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat yritysten laajakaistapalveluissa. Saavutimme ykköstilan kaikilla viidellä osa-alueella: imago, asiakkaiden odotukset, tekninen ja asiakaspalvelun laatu sekä palveluiden hinta–laatu -suhde. Parhaan palvelun varmistamiseksi TDC toimii omalla nimellään kaikissa Pohjoismaissa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2010 noin 3,5 miljardia euroa ja henkilöstöä n. 11.000. Ja vaikka olemmekin jo Suomen toiseksi suurin yritysverkkojen tarjoaja, tunnustamme nöyränä, että numerot eivät ratkaise. Tärkeintä on mutkaton yhteistyö, jossa osaavat ihmiset pistävät asiat kuntoon ja tekevät hankkeista totta.
www.tdc.fi