Teboil, Maaginen maisema -näyttelyn pääsponsorina

Tretjakovin galleriasta koottu 92 taulun näyttely Maaginen maisema aloittaa viiden näyttelyn sarjan, jonka jokainen osanäyttely kootaan eri teemalla Tretjakovin gallerian 150 000 teoksen kokoelmasta. Maaginen maisema -näyttely esittelee venäläisen maisemamaalauksen helmiä 55 eri taiteilijalta 1800-luvun lopun realistiselta kaudelta ja taiteilijaryhmä Vaeltajien tuotannosta.

- ”Teboilin omistaja OAO LUKOIL on Tretjakovin gallerian pitkäaikainen yhteistyökumppani. Tämä edesauttoi merkittävästi viisivuotisen yhteistyösopimuksen syntymistä Helsingin kaupungin taidemuseon ja yhtiöidemme välillä” kertoo Oy Teboil Ab:n pääjohtaja Alexander Malanin sopimuksen syntymisen taustoista.
Lukoilin strategiassa kulttuurisen ja henkisen perinnön tukemisella on merkittävä asema. Tärkeimpiä kohteita ovat useiden museoiden lisäksi Bolshoi-teatteri ja Suomessakin vuonna 2006 vieraillut Tshaikovskin Suuri Sinfoniaorkesteri.

Nyt toteutuva näyttelysarja antaa Teboilille oivallisen tilaisuuden palata tukemaan venäläistä taidetta ja edistämään maidemme välistä kulttuurista yhteistyötä.
Vuonna 1996 Teboil sponsoroi Sara Hildénin taidemuseossa pidettyä ns. Costakis- kokoelman näyttelyä, joka käsitti venäläisestä avantgardetaidetta vuosilta 1910-1930.
Vuosina 1997-1999 Teboil sponsoroi Mikkelin musiikkijuhlia ja siellä maestro Valeri Gergijevin johdolla esiintyvää Mariinski teatteria. Muista kohteista mainittakoon Ensemble XXI Moscow -kamarimusiikkiyhtyeen konsertit Helsingissä ja Ilomantsissa 1996 sekä Siperian luonnonkansojen näyttely v. 2002 Kulttuurien museossa Tennispalatsissa.

Oy Teboil Ab on Suomen toiseksi suurin öljy-yhtiö yli 25 % markkinaosuudella ja yli 1,7 miljardin euron liikevaihdolla. Liiketoiminnan keskeisiä osa-alueita ovat öljytuotteiden markkinointi, myynti, jakelu ja huoltoasematoiminta. Teboilin valtakunnallinen huoltamoverkosto koostuu noin 360 liikepaikasta. Lisäksi ammattiliikenteelle on oma 210 D-automaatin verkosto.
OAO LUKOIL on maailman johtavia öljy-yhtiöitä, jolla on toimintaa yli 30 maassa ja henkilöstöä yli 150 000. Lukoil on noteerattu Lontoon pörssissä.

Maaginen Maisema -näyttely on avoinna 20.2. - 1.6.2008 Taidemuseo Meilahdessa,
Tamminiementie 6, 00250 Helsinki.

Lisätietoja: Oy Teboil Ab, viestintäpäällikkö Leila Timgren, puh. 020 470 0214 tai
leila.timgren@teboil.fi

Lehdistökuvat: http://pressi.taidemuseo.fi (tunnus: helsinki, salasana: media).