Autokorjaamojen öljynhallintaan uusi järjestelmä

Report this content

Tecalemit Oy on kehittänyt järjestelmän, joka valvoo ja ohjaa automaattisesti autokorjaamojen öljysäiliöiden pintaa, raportoi öljynkäyttöä ja antaa vikahälytyksiä. Tecamaster-järjestelmä on ainoa laatuaan maailmassa.

”Järjestelmällä voi öljyn lisäksi seurata kaikkia muitakin korjaamon tuore- ja jätenesteitä. Se tilastoi jokaisen käytetyn litran automaattisesti ja käyttäjäkohtaisesti, joten öljyhävikistä päästään eroon. Pumppujen käytön aikarajoittimilla voidaan estää valvomattomien aikojen vuototapaukset”, Tecalemitin toimitusjohtaja Ari Saarimäki kertoo.

Merkittävät ympäristö- ja taloushyödyt

Öljyhävikki on autokorjaamoille sekä ympäristöllinen että taloudellinen ongelma. Eri syistä johtuen korjaamojen öljyhävikki on 5–15 %, joten vuositasolla hävikki on tuhansia litroja öljyä ja kymmeniätuhansia euroja.

”Kun tuoreöljyn hävikki poistuu ja tyhjennykset optimoidaan, öljyn vuosikulutus pienenee merkittävästi ja ympäristölle haitallisista vuototilanteista päästään eroon. Laite maksaa itsensä takaisin säästöinä varovaisestikin arvioiden jo muutamassa vuodessa”, Saarimäki päättää.

Säästöjen ja hyötyjen lisäksi tällaista uudempaa tekniikkaa tarvittaneen tulevaisuudessa joka tapauksessa: EU:ssa on kehitteillä direktiivi, joka vaatii korjaamoilta entistä tarkempaa tuore- ja jätenesteiden käytön raportointia ja seurantaa. TecaMaster täyttää suunnitellun direktiivin kriteerit jo nyt.

Tecalemit Oy on liikkuvan kaluston korjaamolaitteiden maahantuontiin, myyntiin ja huoltoon keskittynyt yritys, joka pitää markkinajohtajan asemaa Suomessa. Liikevaihto vuonna 2011 oli 13,6 miljoonaa euroa, ja työntekijöitä oli 53.

Lisätietoja antavat:

Ari Saarimäki                                      Mika Rauvola