Miljoonan euron arvoisen Millennium-teknologiapalkinnon saajan voi nimetä nyt kuka tahansa

Maailman johtaviin teknologiapalkintoihin kuuluva, 20 vuotta täyttävä Millennium-teknologiapalkinto jaetaan seuraavan kerran 30.10.2024. Millennium-teknologiapalkinto on Suomen jakama, miljoonan euron suuruinen palkinto teknologisista läpimurtoinnovaatioista. Palkinnon maailmanlaajuinen nimeämiskutsu on avoinna 1.4.–31.10.2023. Nimeämisiä kaikilta teknologian aloilta paitsi sotateknologiasta voivat tehdä akateemisten instituutioiden, tutkimuslaitosten, yritysten ja muiden organisaatioiden lisäksi nyt myös yksityishenkilöt*.

Millennium-teknologiapalkinto on miljoonan euron arvoinen, parempaan elämään tähtääviin innovaatioihin keskittyvä teknologiapalkinto. Se palkitsee saavutuksista, jotka parantavat ihmisten hyvinvointia, luonnon monimuotoisuutta ja kestäviä ratkaisuja. Voittajainnovaatioiden tulee olla jo kaupallistettuja, niiden tulee olla maailmanlaajuisesti saavutettavissa, ja perustua eettisesti kestävälle tieteelliselle tutkimukselle.

Palkinnon voittajat ovat edelläkävijöitä, joiden innovaatiot edistävät elämänlaatua ja kestävää kehitystä. Kolme voittajaa on sittemmin saanut Nobel-palkinnon: biokemisti Frances Arnold, LED-valon keksijä Shuji Nakamura ja kantasolututkija Shinya Yamanaka.

Vuoden 2022 Millennium-teknologiapalkinto myönnettiin professori Martin Greenille hänen uraauurtavasta työstään aurinkokennoteknologian alalla, joka on mahdollistanut aurinkoenergiantuotantokustannusten merkittävän alenemisen. Aurinkokennot voivat nyt korvata fossiilisiin polttoaineisiin perustuvia voimalaitoksia ja hidastavat näin osaltaan maapallon lämpenemistä.

”Maailman suurimmat haasteet ovat globaaleja. Muiden maailmanlaajuisesti arvostettujen palkintojen tavoin Millennium-teknologiapalkinto haluaa herättää yleistä tietoisuutta tieteen ja teknologian mahdollisuuksista ja kertoa henkilöistä, jotka ovat tehneet sankaritekoja ihmiskunnan ja planeetan hyväksi,” sanoo Markku Ellilä, Millennium-teknologiapalkintoa jakavan Tekniikan Akatemia -säätiön toimitusjohtaja.

Nimeämiset palkinnon saajista tehdään verkossa olevan portaalin kautta. Tällä nimeämiskierroksella myös yksityiset henkilöt voivat tehdä nimeämisiä yritysten ja organisaatioiden lisäksi. Vuoden 2022 palkintokierroksella nimetyistä oli naisia ennätykselliset 28 prosenttia, kun edellisellä kierroksella määrä oli vain noin 10 prosenttia. Nimeäjiä pyydetään tälläkin kertaa ottamaan huomioon ehdokkaiden monimuotoisuus.

Lue lisää Millennium-teknologiapalkinnon tarinasta

Lataa kuvia mediapankistamme

Mikäli tarvitset lisätietoa, ota yhteyttä:

Markku Ellilä
toimitusjohtaja, Tekniikan Akatemia -säätiö
markku.ellila@millenniumprize.org

Miljoonan euron arvoisen Millennium-teknologiapalkinnon jakaa joka toinen vuosi riippumaton Tekniikan Akatemia -säätiö. Palkinnon suojelija on tasavallan presidentti. Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2004. Kolme palkinnon voittajista on myöhemmin saanut Nobel-palkinnon.

*Vuoden 2024 Millennium-teknologiapalkintoa ei myönnetä henkilölle, jotka ovat verovelvollisia Venäjän federaatiolle tai Valko-Venäjälle.

Avainsanat: