Terveysteknologian tapahtumasarja käynnissä – Tekniikan päiville ehtii vielä Turussa, Tampereella ja Oulussa!

Biohakkerointia, geeniteknologiaa, tekoälyä ja terveysvaikutteisia pelejä. Terveysala on suurten mullistusten ja mahdollisuuksien edessä, ja valtakunnallisilla Tekniikan päivillä suuri yleisö ja yritykset pääsevät tutustumaan aiheisiin hauskasti ja selkokielellä.

25.10.2017

Terveydeksi! -teemalla tänä syksynä järjestettävät Tekniikan päivät kutsuvat yleisöä kuulemaan alan asiantuntijoita sekä kokeilemaan terveysteknologian sovelluksia interaktiivisella Terveystorilla. Menestyksekkään Espoon avaustapahtuman jälkeen Tekniikan päiville ehtii syksyn aikana vielä kolmella paikkakunnalla. Kaikille avoin, maksuton tapahtuma järjestetään 2.–4.11. Turussa, 10.–11.11. Tampereella ja 24.–25.11. Oulussa.

Elämää kyborgina ja biohakkerina

Biohakkerointi on yksi Tekniikan päivien innostavista pääaiheista. Itsensä mittaamisen mestari, teknologia-asiantuntija ja biohakkeri Teemu Arina kertoo Tekniikan päivillä, miten oman terveyden, hyvinvoinnin ja suorituskyvyn optimointi teknologian avulla tulee mullistamaan terveydenhuollon.

”Biohakkeroinnissa ihminen on informaatiojärjestelmä, josta voidaan kerätä tietoa ja antaa sen pohjalta suosituksia elintavoista”, Arina kertoo. ”Kymmenen vuotta sitten analyysi päästä varpaisiin maksoi miljoona euroa, nykyään kymppitonnin. Pian hinta on tonnin ja sitten satasen. Samalla kuluttajan rooli terveydenhuollon palvelujen ylläpitäjänä kasvaa.”

Toinen itsensä koekaniiniksi asettanut tähti Tekniikan päivillä on espanjalainen kyborgi ja avantgarde-artisti Moon Ribas, joka tutkii uusien aistisensorien vaikutusta kehoonsa. Ribas on muun muassa asentanut olkapäähänsä maanjäristykset havaitsevan sensorin ja käyttänyt kuukausien ajan silmälaseja, joilla näkee pelkästään värejä.

Teemu Arinaa pääsee kuulemaan Tampereella 11.11. ja Oulussa 24.11. Kyborgi-tähti Moon Ribas esiintyy Turussa 4.11.

Räätälöityä ruokaa taikapadasta

Tekniikan päivillä myös ruoka on vahvasti esillä osana terveyden innovaatioita. Hyönteis-välipalojen haukkaamisen ja omien ravintotarpeiden mittaamisen lisäksi Tekniikan päivillä keskustellaan muun muassa kasvisoluja ja ravintoaineita kasvattavasta bioreaktorista, jolla voidaan tuottaa ruokaa missä ja milloin vain. VTT:n kehittämään taikapataan voi laittaa vaikkapa mustikanvarvun palasen ja poimia sitten padasta syötävää mustikkasolukkoa.

”Tulevaisuudessa meillä voisi olla jopa kokonainen bioreaktorifarmi, jossa erilaiset organismit syöttävät toisiaan ja tuottavat erilaisia komponentteja ruokaan”, visioi VTT:n teollisen biotekniikan tutkija Lauri Reuter Espoon Tekniikan päivillä lokakuussa. ”Näin voimme tuottaa täysin ympäristöstä irrallaan olevaa ruokaa, jonka kasvu ei riipu esimeriksi ilmastonmuutoksesta. Samalla myöskään ihminen ei aiheuta ruuantuotannolla harmia ympäristölle.”

Kodinkoneeksi parhaillaan kehitettävästä taikapadasta pääsee kuulemaan vielä Tampereen Tekniikan päivillä lauantaina 11.11.

Millennium-kunnianosoitus jaetaan Turun tapahtumassa

Turun Tekniikan päivien yrityspäivänä 2.11. Tekniikan Akatemia TAF jakaa myös kotimaisen Millennium-kunnianosoituksen. TAF myöntää Millennium-kunnianosoituksen vuorovuosin kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon kanssa. Kunnianosoituksella palkitaan Suomessa toimiva yritys tai tutkija, jonka työ liittyy edellisen Millennium-teknologiapalkinnon voittajan tutkimusalaan. Vuonna 2016 miljoonan euron arvoisen Millennium-teknologiapalkinnon sai yhdysvaltalainen professori Frances Arnold kehittämästään uudesta ja nopeasta tavasta muokata proteiineja.

Millennium-kunnianosoitus jaetaan Turun kaupungintalolla 2.11. kello 18, ja media on tervetullut tilaisuuteen.

Tutustu Tekniikan päivät Terveydeksi! -tapahtuman ohjelmaan osoitteessa tekniikanpaivat.fi

Tekniikan päivät Terveydeksi! on maksuton, kaikille avoin tiedetapahtuma. Sen järjestää Tekniikan Akatemia TAF yhteistyössä Aalto-yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston, Tampereen yliopiston, Turun yliopiston, Turku AMK:n, Oulun yliopiston, Oulun ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin kanssa.

Lisätietoja:

Tekniikan Akatemia TAF

Nawras Odda, projektipäällikkö
nawras.odda@taf.fi
050 414 7298

Median yhteydenotot:

Laura Manas, viestintävastaava
laura.manas@taf.fi
0500 989 286

Tekniikan Akatemia TAF on itsenäinen säätiö, joka jakaa kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon joka toinen vuosi. TAF tarjoaa riippumattoman yhteistyöfoorumin tieteen, elinkeinoelämän ja julkisen sektorin toimijoille sekä kannustaa nuoria tekniikan ja luonnontieteiden pariin.