Puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2023

Tecnotree Oyj Pörssitiedote 4.8.2023 klo 9:00

KASVU JATKUU VAIKEASTI ENNUSTETTAVASSA MARKKINATILANTEESSA

Toinen vuosineljännes (huhti–kesäkuu 2023):

• Liikevaihto kasvoi 5,4 % ja oli 19,3 miljoonaa euroa (18,3).
  • Liiketulos kasvoi 20,4 % ja oli 6,2 miljoona euroa (5,1).
  • Kauden tulos laski 6,3 % ja oli 3,7 miljoonaa euroa (4,0).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -0,8 miljoonaa euroa (-2,1).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,01).
  • Tilauskanta katsauskauden lopussa oli 68,4 miljoonaa euroa (72,8).

Ensimmäinen vuosipuolisko (tammi–kesäkuu 2023)

• Liikevaihto kasvoi 10,2 % ja oli 34,8 miljoonaa euroa (31,6).
  • Liiketulos kasvoi 37,3 % ja oli 9,8 miljoonaa euroa (7,1).
  • Kauden tulos kasvoi 11,1 % ja oli 5,5 miljoonaa euroa (5,0).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -1,2 miljoonaa euroa (-4,2)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,02).
Avainluvut, EUR milj. 4-6/2023 4-6/2022 1-6/2023 1-6/2022 1-12/2022
Liikevaihto 19,3 18,3 34,8 31,6 71,6
Liiketulos 6,2 5,1 9,8 7,1 18,3
Tulos ennen veroja 4,2 5,9 6,9 7,4 17,2
Kauden tulos 3,7 4,0 5,5 5,0 11,6
Osakekohtainen tulos, euroa 0,01 0,01 0,02 0,02 0,04
Tilauskanta 68,4 72,8 68,9
Rahavirta investointien jälkeen -0,8 -2,1 -1,2 -4,2 -4,8
Rahavarojen muutos -0,2 -2,1 -1,6 -3,6 -5,3
Rahavarat 10,7 13,9 12,3
Omavaraisuusaste % 77,4 81,7 77,1
Nettovelkaantumisaste % -4,4 -18,7 -9,3
Henkilöstö kauden lopussa 895 778 857

Näkymät 2023
Vaikka vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla odotetaan kustannusinflaatiosta ja katteiden heikkenemisestä johtuvia merkittäviä paineita, tässä vaiheessa yhtiö toistaa ohjeistuksensa:

• Liikevaihto on 7–15 prosenttia suurempi kuin vuonna 2022
  • Liikevoitto (EBIT) on 10–20 prosenttia suurempi kuin vuonna 2022
  • Käteisvarojen takaisinperinnän odotetaan kasvavan 12–18 prosenttia
  • 5–7 prosentin kustannussäästöt vuoden 2023 neljänteen vuosineljännekseen mennessä.

Toimitusjohtajalta – Vakaata kasvua haastavissa markkinaolosuhteissa

Liikevaihto
Tecnotreen liikevaihto kasvoi edelleen ensimmäisellä vuosipuoliskolla 10,2 prosenttia 34,8 miljoonaan euroon verrattuna vuoden 2022 ensimmäiseen vuosipuoliskoon (31,6). Kasvu saavutettiin huolimatta siitä, että euro vahvistui Yhdysvaltain dollariin nähden. Lähi-idän alueelta ja Pohjois-Amerikasta saatiin merkittävää liikevaihdon kasvua toisella vuosineljänneksellä.  Kasvua vauhdittivat meneillään olevat Digital Stack for BSS -toimitukset Afrikassa ja Lähi-idässä sekä Tecnotree Sensa AI/ML -toimitukset terveydenhuolto- ja fintech-aloilla Yhdysvalloissa.

Kannattavuus
Tecnotreen liiketulos kasvoi voimakkaasti 37,3 prosenttia 9,8 (7,1) miljoonaan euroon, mikä johtui tarjooman lisääntyneestä tuotteistamisesta ja konfiguroitavuudesta. Tämän ansiosta käyttöönotot ja toimitukset olivat ajantasaisia ja kustannustehokkaita. Kannattavuutta kohensivat myös AI/ML-liiketoiminnan jatkuvaa liikevaihtoa lisäävät liiketoimintamallit Yhdysvalloissa. Liikevaihto kasvoi 10,2 prosenttia, mutta operatiiviset kulut (OPEX) kasvoivat vain 8,2 prosenttia meneillään olevan kustannusoptimoinnin ansiosta, mikä johti vahvaan liiketulokseen.

Nettotulos
Nettotulos kasvoi 11,1 prosenttia 5,5 (5,0) miljoonaan euroon ensimmäisellä vuosipuoliskolla, mikä johtui liikevaihdon kasvusta ja keskittymisestä operatiivisten kulujen vähentämiseen. Nettotulokseen vaikuttivat Nigerian valuutan kertaluonteinen devalvaatio, joka vaikutti paikallisia toimintoja varten ylläpidettyihin käteisvaroihin, sekä Argentiinassa jatkunut   hyperinflaatiokehitys.

Vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Tecnotreen osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa, mikä vastaa viime vuoden vastaavana ajanjaksona saavutettua tulosta.

Kassavirta
Kassavirta koheni 21,9 prosenttia 31,5 miljoonaan euroon verrattuna vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon 25,9 miljoonaan euroon. Jatkunut myyntisaamisten keruu johti saamisten vähenemiseen vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.  Nettokassavarat ovat ensimmäisen vuosipuoliskon lopussa 10,7 miljoonaa euroa eli samalla tasolla kuin vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Nigerian valuutan kertaluonteinen devalvaatio vaikutti negatiivisesti kassatilanteeseen.

Tilauskanta
Vuoden 2023 ensimmäisen vuosipuoliskon lopussa Tecnotreen tilauskanta on edelleen hyvällä tasolla 68,4 miljoonassa eurossa, vaikka markkinaolosuhteet ovat haastavat nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Ensimmäisen vuosipuoliskon tilauskertymä oli 32,1 miljoonaa euroa (45,9). Tecnotree jatkaa tilauskantansa purkamista vahvan toimituskykynsä ansiosta, mutta uusien tilausten saantia on hillinnyt se, että asiakkaat ovat lykänneet laajoihin digisiirtymiin liittyviä investointipäätöksiä. Tämä on pakottanut Tecnotreen investoimaan T&K-hankkeisiin vaihtoehtoisten tulovirtojen, kuten vuotuisten toistuvien tulojen (ARR) ja pilvipohjaisten tilausmallien, luomiseksi.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2023 Tecnotree sai kaksi uutta johtavaa pohjoisamerikkalaista yritystä asiakkaakseen Sensa AI/ML -alustalle terveydenhuolto- ja fintech-aloilta. Tecnotree kasvatti myös digitaalisen BSS-ratkaisunsa markkinaosuutta Lähi-idässä ja Afrikassa sekä uusien että nykyisten asiakkaiden merkittävien tilausten myötä.

Tunnustukset
TM Forum on asettanut Tecnotreen Digital BSS:n, Momentsin ja Sensa-alustan ehdolle arvostettuun TM Forum Excellence Awards 2023 -kilpailuun, ja Tecnotree on finalistien joukossa asiakaskokemuskategoriassa MTN:n kanssa toteuttamiensa ratkaisujen ansiosta.

Gartner Market Guide on jälleen antanut Tecnotreelle tunnustuksen vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä asiakaskokemuksen ja -hallinnan alalla. Olemme saaneet kyseisen tunnustuksen säännöllisesti vuodesta 2020 lähtien.

Lisäksi vuonna 2023 Gartner Market Guide on tunnustanut Tecnotreen Revenue Monetization and Management -kategoriassa. Olemme saaneet myös tämän tunnustuksen joka vuosi vuodesta 2020 lähtien.

Tecnotree DiWa -lompakko saavutti PCIDSS-vaatimustenmukaisuuden (Payment Card Industry Data Security Standard), mikä lisää merkittävästi yhtiön fintech-tarjonnan kasvumahdollisuuksia maailmanlaajuisesti.

Tecnotree on edelleen TM Forum Open APIs -sertifiointistandardien johtavien toimittajien joukossa, sillä alan standardointielin on sertifioinut 45 Tecnotreen API:a, mikä on eniten Internet-palveluyhteisössä.

Lisäksi Dubain hallitus palkitsi Tecnotree Momentsin parhaana televiestinnän monetisointialustana FTNFT-palkintogaalassa vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Padma Ravichander, toimitusjohtaja, puh. +971 56 414 1420
Indiresh Vivekananda, talousjohtaja, puh. +971 56 410 8357

Tecnotree on 5G-valmis digitaalinen BSS-toimittaja (Business Support System), jolla on tekoäly- ja koneoppimisosaamista sekä laajennettava monipilvipalvelu. Yhtiöllä on yli 40 vuoden vankka kokemus alalta, ja se on ensimmäisten yritysten joukossa, jotka ovat saaneet TM Forumin myöntämän Platinum Badge -tunnustuksen avoimille API-standardeille. Sen ketterä ja avoimen lähdekoodin Digital BSS -ratkaisu sisältää kaikki liiketoimintaprosessit ja tilausten hallinnan televiestintäoperaattoreille ja muille digipalvelujen tarjoajille, mikä luo muita mahdollisuuksia yhteydenpidon lisäksi. Tecnotree tarjoaa myös Fintech-ratkaisun ja monielämyksellisen digitaalisen B2B2X-markkinapaikan tilaajakannalleen Tecnotree Moments -alustan kautta. Alustalla voidaan tukea digitaalisesti verkottuneita yhteisöjä peli-, terveys-, koulutus-, OTT- ja muissa vertikaalisissa ekosysteemeissä
Tecnotree on listattu NASDAQ Helsingin päälistalle kauppakoodilla TEM1V. Tutustu lisää www.tecnotree.com