Tecnotree Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2023 (tilintarkastamaton)

Tecnotree Oyj Pörssitiedote 27.10.2023 klo 9.00

Ennätysvahva tilauskanta toistuvien tuotetoimitusten tukemana mahdollistaa vakaata kasvua

Kolmas vuosineljännes (heinä–syyskuu 2023):

• Liikevaihto kasvoi 7,4 % ja oli 21,4 miljoonaa euroa (19,9).
  • Liiketulos kasvoi 23,0 % ja oli 6,2 miljoona euroa (5,0).
  • Kauden tulos laski 3,3 % ja oli 3,2 miljoonaa euroa (3,4).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -7,9 miljoonaa euroa (5,5).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,01).
  • Tilauskanta katsauskauden lopussa oli 78,0 miljoonaa euroa (76,1).
  • Näkymät ennallaan ja niitä on tarkennettu.

Tammi–syyskuu 2023

• Liikevaihto kasvoi 9,1 % ja oli 56,2 miljoonaa euroa (51,5).
  • Liiketulos kasvoi 31,4 % ja oli 16,0 miljoonaa euroa (12,2).
  • Kauden tulos kasvoi 5,3 % ja oli 8,8 miljoonaa euroa (8,3).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -9,1 miljoonaa euroa (1,2).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,03).
Avainluvut, EUR milj. 7-9/2023 7-9/2022 1-9/2023 1-9/2022 1-12/2022
Liikevaihto 21,4 19,9 56,2 51,5 71,6
Liiketulos 6,2 5,0 16,0 12,2 18,3
Rahoitustuotot ja -kulut mukaan lukien valuuttakurssierot -2,0 0,1 -4,8 0,3 -1,1
Tulos ennen veroja 4,2 5,1 11,2 12,5 17,2
Kauden tulos 3,2 3,4 8,8 8,3 11,6
Osakekohtainen tulos, euroa 0,01 0,01 0,03 0,03 0,04
Tilauskanta 78,0 76,1 68,9
Rahavirta investointien jälkeen -7,9 5,5 -9,1 1,2 -4,8
Rahavarojen muutos 4,9 5,6 3,3 2,3 -5,3
Rahavarat 15,5 19,9 12,3
Omavaraisuusaste % 70,8 80,8 77,1
Nettovelkaantumisaste % -11,1 -25,2 -9,3
Henkilöstö kauden lopussa 836 798 857

Toimitusjohtajalta

Tecnotree jatkaa vahvaa kasvua inflaatiopaineista ja saatavien kotiuttamisen hitaudesta huolimatta.

Taloudellinen kehitys

Liikevaihto: Tecnotreen liikevaihdon vahva kasvu jatkui kolmannella vuosineljänneksellä, liikevaihdon kasvaessa 7,4 prosenttia 21,4 (19,9) miljoonaan euroon. Tammi–syyskuun liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia 56,2 (51,5) miljoonaan euroon. Lähi-idän, Aasia-Tyynemeren ja Afrikan markkinoiden osuus oli Tecnotreen liikevaihdosta suurin, kun taas Eurooppa ja Pohjois-Amerikka kasvoivat niin tilauskertymän, liiketoimintamahdollisuuksien kuin tilauskannan osalta. Kolmannen vuosineljänneksen lisenssituotot kasvoivat 3,2 miljoonasta eurosta 5,2 miljoonaan euroon. Lisäksi Lähi-idän, Afrikan ja Aasia-Tyynemeren alueiden jatkuvalaskutteinen liikevaihto (ARR) kasvoi 4,6 miljoonasta eurosta 5,3 miljoonaan euroon. Tammi–syyskuussa 2023 uusista asiakkaista kertyneen liikevaihdon osuus ylitti vanhoista asiakkaista saadun liikevaihdon osuuden.

• Kannattavuus: Kolmannella vuosineljänneksellä Tecnotreen liiketulos kasvoi 23,0 prosenttia ja oli 6,2 (5,0) miljoonaa euroa. Tammi–syyskuun liiketulos kasvoi 31 prosenttia ja oli 16,0 (12,2) miljoonaa euroa. Jatkuvalaskutteisen liikevaihdon (ARR) 22 prosentin kasvu 24,3 (19,9) miljoonaan euroon paransi kannattavuutta. Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia vertailukaudesta, mutta operatiiviset kulut (OPEX) kasvoivat 2 prosenttia 15,2 (14,9) miljoonaan euroon. Tammi–syyskuussa operatiiviset kulut kasvoivat vastaavasti 2 prosenttia 40,2 (39,3) miljoonaan euroon. Operatiivisten kulujen hallintaan on keskitytty panostamalla entistä enemmän tuotteistamiseen ja automaatioon.
  • Nettotulos: Kolmannen vuosineljänneksen nettotulos laski 3,3 prosenttia ja oli 3,2 (3,4) miljoonaa euroa. Tammi–syyskuun nettotulos kasvoi 5 prosenttia ja oli 8,8 (8,3) miljoonaa euroa. Tecnotreehen kohdistuu edelleen kasvavia valuuttadevalvaatiosta ja hyperinflaatiosta johtuvia paineita. Kolmannella vuosineljänneksellä korkeammat rahoituskulut ja verot, jotka olivat 2,9 miljoonaa euroa verrattuna vertailukauden 1,7 miljoonaan euroon, heikensivät katsauskaudella toteutetun tiukan kulukurin vaikutusta. Vastaavasti tammi–syyskuun rahoituskulut veroineen olivat 7,2 (3,8) miljoonaa euroa. Uskomme näiden taloudellisten paineiden jatkuvan lähitulevaisuudessa. Pitkällä aikavälillä Tecnotreen kasvattaessa markkinaosuuttaan uusilla alueilla Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, toivomme pystyvämme paremmin hallitsemaan näitä akuutteja taloudellisia paineita.
  • Kassavirta: Vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen kassavirta oli 11,9 (21,8) miljoonaa euroa. Tammi–syyskuun kassavirta oli 43,4 (47,7) miljoonaa euroa. Kolmannen vuosineljänneksen alhaisempi saatavien kotiuttaminen johtuu useiden toimitusten päättymisestä, mikä johtaa laskutuksen ajoittumiseen seuraavalle vuosineljännekselle. Nigerian valuuttaan kohdistuu merkittäviä devalvaatiopaineita aiheuttaen maksuviivästyksiä. Tecnotree neuvottelee edelleen vaihtoehtoisista maksuehdoista maissa, joihin kohdistuu äärimmäisiä taloudellisia paineita. Käteisvarat kolmannen vuosineljänneksen lopussa olivat 15,5 miljoonaa euroa (12,3 vuoden 2022 lopussa).
  • Kustannusten optimointi: Neljännen vuosineljänneksen aikana Tecnotree aikoo keskittyä strategisiin kustannussäästöihin kaikissa liiketoiminnoissaan kannattavuuden turvaamiseksi ja käteisvarojen käytön optimoimiseksi. Nämä toimet toteutetaan annetun ohjeistuksen puitteissa.
  • Tilauskanta: Tecnotreen tilauskanta jatkoi kasvua ennätyslukemiin ja oli 78,0 (76,1) miljoonaa euroa. Tämä perustuu Tecnotreen kasvustrategiaan, jonka mukaisesti Tecnotree laajenee edelleen Euroopassa ja Aasia-Tyynenmeren alueella ja voittaa useita uusia asiakkuuksia. Myös kolmannen vuosineljänneksen tilauskertymä oli ennätyskorkea, 31,0 (16,1) miljoonaa euroa. Tilaukset kasvoivat nykyiselle digitaaliselle BSS-alustalle, joka auttaa viestintäpalveluntarjoajia (CSP) muuntamaan liiketoimintaansa ja mahdollistamaan nopeamman markkinoille tuloajan 5G-monetisaatiolle. Tilauksia saatiin myös fintech-, Moments-, VAS- ja Sensa-tuotteille.

Tecnotreen kolmannen vuosineljänneksen kohokohdat

• Tecnotree lanseerasi MTN D-Stackin Tecnotreen ratkaisuihin perustuvan MTN Metamorphose -ohjelman puitteissa. Tecnotreen digitaalisen ratkaisukokonaisuuden avulla toteutettu hanke merkitsee suurta harppausta MTN:n tarjonnan parantamisessa, ja sen ansiosta MTN voi hyötyä laajoista automaatiopohjaisista ratkaisuista.
  • Tecnotree allekirjoitti Telenor Groupin kanssa usean miljoonan arvoisen viiden vuoden sopimuksen Tecnotreen puhepostijärjestelmän (VMS) toimittamisesta Norjan, Tanskan ja Ruotsin toimintoihin Pohjoismaissa.
  • Tecnotree allekirjoitti usean miljoonan euron arvoisen sopimuksen Papua-Uusi-Guinealaisen Telikomin kanssa. Uuden sopimuksen puitteissa Tecnotree tarjoaa Telikomille tukea BSS Edge -alustansa kautta, jonka tuotteisiin kuuluu muun muassa mobiili- ja kiinteän verkon liiketoimintojen integraatio.
  • Tecnotree allekirjoitti usean miljoonan euron arvoisen sopimuksen Afrikassa toimivan nousevan televiestintäpalvelujen tarjoajan kanssa. Yhteistyön myötä Tecnotree toimittaa kehittyneitä digitaalisia liiketoiminnan tukijärjestelmiä (BSS) yhdistettynä fintech- ja lisäarvopalveluihin (VAS). Voitettu asiakkuus on jälleen yksi menestyksekäs askel yhtiön aseman vahvistamiseksi Afrikan alueella.
  • Kolmannella vuosineljänneksellä Briclinks Africa Plc 'BTEL' valitsi Tecnotree BSS:n, Momentsin B2B2X-markkinapaikan ja DiWa-fintech-alustan, joiden avulla se voi viedä markkinoille tuloajan ja kaupallistamismahdollisuudet uudelle tasolle.
  • Tämän lisäksi Tecnotree allekirjoitti kolmannella vuosineljänneksellä Sensa AI/Ml- ja Digital BSS -transformaatiosopimuksen Lähi-idässä toimivan johtavan CSP:n kanssa.
  • Tecnotree saavutti timanttimerkin TM Forumin avoimen API-yhteensopivuuden osalta, mikä vahvistaa yhtiön johtavaa asemaa 59 sertifioidulla avoimella sovellusrajapinnalla, joihin kuuluu 9 reaaliympäristön rajapintatoteutusta. Tunnustus on osoitus Tecnotreen sitoutumisesta avoimen digitaalisen ekosysteemin luomiseen asiakkaille ja globaalin viestintäalan kasvavien odotusten täyttämiseen.
  • Tecnotree on sijoittunut neljännelle sijalle tutkimusyhtiö Markets and Marketsin vuoden 2023 AI and Autonomous Agents -listauksessa.
  • Tecnotreen sijoittui kahden maailman parhaan myyjäyrityksen joukkoon arvostetun kanadalaisen CSP-analyysiyhtiö Precision Reportsin Digital Journalissa julkaistun Revenue Monetization Market Share in 2023 -listauksessa.
  • TM Forum tunnusti Tecnotreen MTN Ugandalle toimitetun asiakaskokemuksen finalistiksi sen arvostetuimmassa TMF Excellence Awards -kilpailussa.
  • Tecnotree palkittiin kahdella arvostetulla palkinnolla - Best Innovation in Information Technology ja Best Workplace Diversity Award. Palkinnoilla tunnustettiin Tecnotreen saavutukset innovaation ja uusien teknologioiden käyttöönoton alalla sekä yhtiön omistautuminen poikkeuksellisten digitaalisten lahjakkuuksien edistämiseen työpaikan monimuotoisuuden kautta.

Näkymät 2023

Vaikka vuoden 2023 neljännellä vuosineljänneksellä odotetaan kustannusinflaatiosta ja katteiden heikkenemisestä johtuvia merkittäviä paineita, yhtiö pitää tässä vaiheessa kiinni aikaisemmasta ohjeistuksestaan ja tarkentaa sitä seuraavasti:

• Liikevaihto kasvaa 9–13 % (7–15 %) vuoteen 2022 verrattuna.
  • Liikevoitto (EBIT) kasvaa 15–20 % (10–20 %) vuoteen 2022 verrattuna.
  • Käteisvarojen kotiutustavoitetta on tarkistettu siten, että se kasvaa 12–14 % vuoteen 2022 verrattuna (aiempi ohjeistus 12–18 %).
  • 5–7 % kustannussäästöt vuoden 2023 neljänteen vuosineljännekseen mennessä.

Padma Ravichander, toimitusjohtaja, puh. +971 56 414 1420
Indiresh Vivekananda, talousjohtaja, puh. +971 56 410 8357

Tecnotree on 5G-valmis digitaalinen BSS-toimittaja (Business Support System), jolla on tekoäly- ja koneoppimisosaamista sekä laajennettava monipilvipalvelu. Yhtiöllä on yli 40 vuoden vankka kokemus alalta, ja se on ensimmäisten yritysten joukossa, jotka ovat saaneet TM Forumin myöntämän Platinum Badge -tunnustuksen avoimille API-standardeille. Sen ketterä ja avoimen lähdekoodin Digital BSS -ratkaisu sisältää kaikki liiketoimintaprosessit ja tilausten hallinnan televiestintäoperaattoreille ja muille digipalvelujen tarjoajille, mikä luo muita mahdollisuuksia yhteydenpidon lisäksi. Tecnotree tarjoaa myös Fintech-ratkaisun ja monielämyksellisen digitaalisen B2B2X-markkinapaikan tilaajakannalleen Tecnotree Moments -alustan kautta. Alustalla voidaan tukea digitaalisesti verkottuneita yhteisöjä peli-, terveys-, koulutus-, OTT- ja muissa vertikaalisissa ekosysteemeissä
Tecnotree on listattu NASDAQ Helsingin päälistalle kauppakoodilla TEM1V. Tutustu lisää www.tecnotree.com