Tecnotree Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2022 (tilintarkastamaton)

Tecnotree Oyj Pörssitiedote 29.4.2022 klo 9.00

KORKEA TILAUSKANTA

Ensimmäinen vuosineljännes (1.1.–31.3.2022):

• Liikevaihto oli 13,3 miljoonaa euroa (11,2).
  • Liiketulos oli 2,0 miljoona euroa (3,1).
  • Kauden tulos oli 1,0 miljoonaa euroa (2,4).
  • Tilauskanta oli katsauskauden lopussa 64,0 miljoonaa euroa (47,3).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -2,1 miljoonaa euroa (1,7).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,00 euroa (0,01).
Avainluvut, EUR milj. 1-3/2022 1-3/2021 1-12/2021
Liikevaihto 13,3 11,2 64,2
Liiketulos 2,0 3,1 23,7
Tulos ennen veroja 1,6 2,9 21,4
Kauden tulos 1,0 2,4 18,3
Osakekohtainen tulos, euroa 0,00 0,01 0,06
Tilauskanta 64,0 47,3 53,5
Rahavirta investointien jälkeen -2,1 1,7 4,0
Rahavarojen muutos -2,1 1,7 9,5
Rahavarat 15,6 10,0 17,6
Omavaraisuusaste % 81,6 43,2 85,2
Nettovelkaantumisaste % -22,7 13,0 -26,0
Henkilöstö kauden lopussa 756 679 750

Toimitusjohtaja Padma Ravichander: Terve liikevaihdon kasvu jatkuu, mutta kustannukset ovat kohonneet

Tecnotreen tuotteilla on edelleen (sekä vanhojen että uusien) asiakkaiden vankka luottamus, mikä näkyi vahvana 64 miljoonaan euron tilauskantana ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa. Laajensimme jalansijaamme Zain Groupissa ja voitimme uuden kokonaisvaltaisen digitaalisen BSS-projektitoimituksen Zainin Etelä-Sudanin yksiköltä. Liikevaihtomme kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 18,7 % ollen 13,3 miljoonaa euroa.

Kustannusten osalta ensimmäinen vuosineljännes oli haastava. Tecnotreen panostukset osaajien ja osaamisen ylläpitämiseen globaalisti, konsulttien palkkaamiseen useilla eri maantieteellisillä alueilla useiden toimitusten tukemiseksi sekä muut, muun muassa infrastruktuuriin, matkoihin ja vuokriin liittyvät operatiiviset kustannukset kertyvät tasaisesti läpi vuoden. Näitä kuluja kertyy Tecnotreelle vuoden läpi, jotta voimme kasvaa ja ylläpitää ennätyksellisen korkeaa tilauskantaamme.

Liikevaihdon osalta Tecnotreen johdon on tasapainoiltava kolmen eri syklin välillä. Ensimmäinen sykli on vuosineljännes, joista Q1 on historiallisesti ollut heikoin. Toinen sykli on vuosi, jossa vuoden 2021 aikana kertynyt tilauskanta on uusien digiratkaisutoimitusten kautta toimitettava vuoden 2022 aikana. Kolmas sykli on se, että vuoden 2022 toimitukset vaikuttavat suoraan MSO-, AMC- ja lisenssikorotuksiin vuonna 2023 ja sen jälkeen. Tecnotreen on osana tätä kolmatta sykliä investoitava myös vuoden 2023 tilauskantaan panostamalla markkinointi- ja myyntitoimenpiteisiin jo vuoden 2022 aikana.

Nykyisen tilauskannan ja keskeneräisten toimitusten myötä Tecnotreen tämänhetkinen kulurakenne on kestävä. Kulurakenteeseen liittyy kuitenkin lisäriskejä, joita johdon on aktiivisesti pyrittävä lieventämään, kuten:

1. Valuuttariskit (euron heikkeneminen vaikuttaa suoraan INR- ja USD-määräisiin kustannuksiin);
  2. Korkea palkkainflaatio ja huipputeknisen osaamisen globaali kysyntä (olemme nähneet vertailuarvojen olevan ennätyksellisen suuressa liikkeessä, jotta osaajia voidaan houkutella ja pitää erityisesti niillä markkinoilla, joilla asiakkaamme ja kehityskeskuksemme ovat);
  3. Globaalit toimitusketjun paineet (tuloutus perustuu onnistuneisiin asiakastoimituksiin ja on riippuvaista asiakkaan toimipisteisiin sijoitettavien laitteiden saatavuudesta, mihin liittyy riskejä viivästymisestä).

Johdon on ryhtynyt lisätoimiin kustannusten hallitsemiseksi ja varmistettava, että edellä mainitut riskit eivät vaikuta Tecnotreen jatkuvasti kasvavan tilauskannan toimittamiseen.

Lisäksi Tecnotree teki investointeja uusiin aloitteisiin kuten Tecnotree Moments, Tecnotree DiWa (Digital Wallet) ja SaaS. Vastaanotto on ollut rohkaisevaa ja toivomme liikevaihtoa syntyvän 4–6 kvartaalin sisällä. Lupaavan vastaanoton vuoksi arvioimme edelleen näihin aloitteisiin tehtäviä lisäinvestointeja.

Tilauskertymä
Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana kirjatut uudet tilaukset olivat 23,8 miljoonaa euroa, kun ne viime vuonna olivat 26,4 miljoonaa euroa. Tilauskanta oli ensimmäisen neljänneksen lopussa 64,0 miljoonaa euroa, mikä on 35,2 % viime vuotta korkeampi (47,3 miljoonaa euroa).

Liikevaihto
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikevaihto oli 13,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 18,7 % edellisvuoteen verrattuna. Liikevaihdon kasvu tuli MEA- ja APAC-segmenteistä.

Kannattavuus
Tecnotreen ensimmäisen neljänneksen liiketulos oli 2,0 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna oli 3,1 miljoonaa euroa.

Taloudellinen tilanne
Rahavarat ensimmäisen neljänneksen lopussa olivat 15,6 miljoonaa euroa, kun ne viime vuonna olivat 10,0 miljoonaa euroa.

Muut yrityspäivitykset

Tecnotree Moments -alustan ja sen Fintech-valikoiman myötä toivomme saavamme kumppanuuksia viestintä- ja digitaalipalvelujen tarjoajien, ekosysteemin toimijoiden ja esineiden internetin (IOT) tarjoajien kanssa. Haluamme tarjota uudenlaisia ansaintamalleja ja sovellusrajapintajärjestelmiä 5G-käyttöönoton hyödyntämiseksi maailmanlaajuisesti ja luoda uusia digitaalisia kohtaamispaikkoja koulutuksen, terveydenhuollon, sähköisen kaupankäynnin, pelien, urheilun ja viihteen aloilla.

Priyesh Ranjan, talousjohtaja, puh. +971 50 955 1188

Tecnotree on kokonaisvaltaisten, digitaalisten liiketoiminnan hallintaratkaisujen (full stack) toimittaja operaattorikentässä. Tecnotreellä on yli 40 vuoden kokemus, sekä todistettu kyky toimittaa ratkaisuja, jotka mahdollistavat asiakkaiden toiminnan digitalisoinnin. Avoimeen lähdekoodiin perustuvat tuotteet ja ratkaisut kattavat koko liiketoimintaprosessin (tilauksesta rahaksi), ja tilausten hallintapalvelut, niin teleoperaattoreille, kuin myös muille peruspalvelujen tarjoajille. Tecnotreen tuotteista ja sovellusalustoista hyötyy yli 800 miljoonaa tilaajaa maailmanlaajuisesti.
Tecnotree on listattu NASDAQ Helsingin päälistalle kauppakoodilla TEM1V. Tutustu lisää www.tecnotree.com