Tecnotree Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2023 (tilintarkastamaton)

Tecnotree Oyj Pörssitiedote 18.4.2023 klo 9.00

VAHVAA LIIKEVAIHDON JA KANNATTAVUUDEN KASVUA

Ensimmäinen vuosineljännes (1.1.–31.3.2023):

• Liikevaihto kasvoi 17,0 % ja oli 15,5 miljoonaa euroa (13,3).
  • Liiketulos kasvoi 80,5 % ja oli 3,6 miljoona euroa (2,0).
  • Kauden tulos kasvoi 79,2 % ja oli 1,8 miljoonaa euroa (1,0).
  • Tilauskanta katsauskauden lopussa oli 67,8 miljoonaa euroa (64,0).
  • Rahavirta investointien jälkeen oli -0,4 miljoonaa euroa (-2,1).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,00).
Avainluvut, EUR milj. 1-3/2023 1-3/2022 1-12/2022
Liikevaihto 15,5 13,3 71,6
Liiketulos 3,6 2,0 18,3
Tulos ennen veroja 2,7 1,6 17,2
Kauden tulos 1,8 1,0 11,6
Osakekohtainen tulos, euroa 0,01 0,00 0,04
Tilauskanta 67,8 64,0 68,9
Rahavirta investointien jälkeen -0,4 -2,1 -4,8
Rahavarojen muutos -0,9 -2,1 -5,3
Rahavarat               10,9 15,6 12,3
Omavaraisuusaste % 74,6 81,6 77,1
Nettovelkaantumisaste % -8,1 -22,7 -9,3
Henkilöstö kauden lopussa 884 756 857

Toimitusjohtajalta – Ennätyksellinen Q1-suoritus

Liikevaihto

Tecnotreen ensimmäinen vuosineljännes oli vahva: liikevaihto kasvoi 17 prosenttia 15,5 miljoonaan euroon (13,3), mikä on korkein ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto viimeiseen neljään vuoteen.

Merkittävää liikevaihdon kasvua tuli Amerikoiden alueelta. Kasvua vauhdittivat korkeammat T&K-investoinnit Tecnotree Sensa AI/ML-teknologia-alustaan ja monipilviteknologioihin.

Tecnotree kasvatti T&K-investointeja 3,4 miljoonaan euroon (1,8) vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Tecnotree lanseerasi Sensa AI/ML-suunnittelualustan ja integroi sen televiestinnän, Fintechin ja digitaalisen kaupan digiportfolioon vastatakseen kasvavaan asiakaskysyntään näissä segmenteissä.

Saimme katsauskauden aikana kaksi uutta Tier 1 -asiakkuutta Pohjois-Amerikasta: yhden Yhdysvalloista ja Telus-nimisen yhtiön Kanadasta. Lisäksi nykyinen asiakkaamme Claro Peru laajensi digitaalista portfoliotaan sisällyttämällä siihen Sensa AI-ratkaisumme asiakaskokemuksen kokonaisvaltaista hallintaa varten, mikä validoi tekemiämme T&K-investointipäätöksiä. Monet Cognitive Scalen entiset asiakkaat ovat ilmaisseet luottamuksensa Tecnotreen osaamiseen ja ovat parhaillaan tekemässä uusia sopimuksia Sensa AI -alustamme käytöstä.

Myyntisaamisten kotiuttaminen

Tecnotree toimii maailmanlaajuisesti. Vaikka voitamme uusia asiakkuuksia Pohjois-Amerikasta ja Lähi-idästä, suurin osa liiketoiminnastamme tulee edelleen Afrikasta. Asiakkaamme Afrikassa ovat suuria ja vakaita globaaleja Tier 1 -operaattoreita tai valtiollisia toimijoita. Tecnotree kohtaa haasteita myyntisaamisten kotiuttamisessa näistä maista, mikä johtuu maiden sisäisistä valuutanvaihtorajoituksista. Vastaavia haasteita on muutamissa Latinalaisen Amerikan maissa. Operaattoreiden liiketoimintamalliin liittyy pitkä odotusaika, joka alkaa laajuusselvityksestä ja päättyy käyttöönottoon, ja maksuaikataulut ovat painottuneet lähemmäs käyttöönottovaihetta. Nämä tekijät ovat historiallisesti johtaneet Tecnotreen myyntisaamisten kasvuun. Tämä ei ole epätyypillistä Tecnotreelle, vaan kyseessä on normaali markkinakäytäntö toiminta-alueellamme. Pyrimme parhaillaan monipuolistamaan toimintaamme markkinoillamme, minkä pitäisi tehostaa myyntisaamisten kotiuttamista entisestään.

Tecnotree on jatkanut myyntisaamisten kotiuttamista kurinalaisesti. Vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Tecnotree keräsi myyntisaamisia 15 miljoonaa euron edestä, mikä oli 39 % enemmän kuin vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä (10,8) ja 35 % enemmän kuin vuoden 2022 viimeisellä vuosineljänneksellä (11,2). Näin myyntisaamisten kotiutukset vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä olivat korkeimmillaan neljään vuoteen.

Vaikka erääntyneiden saamisten määrä on suuri, 78 prosenttia kaikista saamisista on ollut maksamatta alle 9 kuukautta (joka on normaali luottoaika useimmissa Tecnotreen toimintamaissa). Olemme tehneet riittävät varaukset 22 prosentin loppuosuuden turvaamiseksi. Odotamme edelleen, että vuonna 2023 myyntisaamisten kotiutukset ovat 12–18 prosenttia suuremmat kuin vuonna 2022.

Kannattavuus

Ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos oli 3,6 miljoonaa euroa, verrattuna edellisvuoden vastaavan ajankohdan 2,0 miljoonaan euroon. Samalla kun lisäämme varovaisesti T&K-investointejamme, jatkamme voimakkaiden kustannussäästötoimien toteuttamista. Tecnotreen nettotulos ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 1,8 miljoonaa euroa, verrattuna edellisvuoden 1,0 miljoonaan euroon. Kuten edellisessä vuosikertomuksessa totesimme, aloitamme tämän vuoden toisella vuosineljänneksellä kustannussäästöjen toteuttamisen, joiden vaikutus tulee olemaan 5–7 prosentin luokkaa. Näiden kustannussäästöjen odotetaan toteutuvan vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä ja vuonna 2024, mikä vaikuttaa myönteisesti yhtiön kannattavuuteen.

Tilauskanta

Tecnotreen tilauskanta kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 6 prosenttia, ollen 67,8 miljoona euroa Latinalaisessa Amerikassa, Pohjois-Amerikassa, Lähi-idässä ja Afrikassa sekä APAC-alueella, ja se sisälsi lisenssien ja hallinnointipalvelujen myynnin.

Tunnustukset

Gartner Market Guide on jälleen antanut Tecnotreelle tunnustuksen vuoden 2023 ensimmäisellä vuosineljänneksellä televiestintäoperaattoreiden asiakaskokemuksen ja -hallinnan alalla. Olemme saaneet kyseisen tunnustuksen säännöllisesti vuodesta 2020 lähtien.

Tecnotree on saanut tunnustusta myös Gartnerin Market Guidelta Revenue Monetization and Management for Telecom Operators -kategoriassa säännöllisesti vuosien 2020 ja 2022 välillä.

Tecnotree on edelleen TM Forum Open APIs -sertifiointistandardien johtavien toimittajien joukossa. Alan standardointielin on sertifioinut 44 Tecnotreen API:a, mikä on eniten sertifiointeja Internet-palveluyhteisössä.

Lisäksi Dubain hallitus palkitsi Tecnotree Momentsin parhaana televiestinnän monetisointialustana FTNFT-palkintogaalassa katsauskauden aikana.

Indiresh Vivekananda, talousjohtaja, puh. +971 56 410 8357

Tecnotree on 5G-valmis digitaalinen BSS-toimittaja (Business Support System), jolla on tekoäly- ja koneoppimisosaamista sekä laajennettava monipilvipalvelu. Yhtiöllä on yli 40 vuoden vankka kokemus alalta, ja se on ensimmäisten yritysten joukossa, jotka ovat saaneet TM Forumin myöntämän Platinum Badge -tunnustuksen avoimille API-standardeille. Sen ketterä ja avoimen lähdekoodin Digital BSS -ratkaisu sisältää kaikki liiketoimintaprosessit ja tilausten hallinnan televiestintäoperaattoreille ja muille digipalvelujen tarjoajille, mikä luo muita mahdollisuuksia yhteydenpidon lisäksi. Tecnotree tarjoaa myös Fintech-ratkaisun ja monielämyksellisen digitaalisen B2B2X-markkinapaikan tilaajakannalleen Tecnotree Moments -alustan kautta. Alustalla voidaan tukea digitaalisesti verkottuneita yhteisöjä peli-, terveys-, koulutus-, OTT- ja muissa vertikaalisissa ekosysteemeissä
Tecnotree on listattu NASDAQ Helsingin päälistalle kauppakoodilla TEM1V. Tutustu lisää www.tecnotree.com