Pohjoismaiden suurin vekotinketju Teknikmagasinet saapuu Suomeen

Report this content

30. syyskuuta avaa ruotsalainen 83 myymälää kattava vekotinketju Teknikmagasinet kauppakeskus Jumbossa, Vantaalla. Vuodesta 2005 alkaen ketju on laajentanut voimakkaasti Norjan markkinoille ja nyt Suomi on kolmas valtio, johon yritys pyrkii vakiinnuttamaan asemaansa.

Suurin osa ketjun noin 2400 tuotteesta on pieniä, teknisiä tai muuten hauskoja - tuotevalikoimaan sisältyy esimerkiksi MP3-soittimia, kannettavia DVD-soittimia, kuulokkeita, disco-tuotteita, datatuotteita, matkapuhelimia, nenätrimmereitä, partakoneita, taskulamppuja, poliisiskannereita, ilmakivääreitä, radio-ohjattavia lentokoneita, GPS-navigaattoreita, alkometrejä, sähäripelejä ja pokerisettejä.

Kaikki ketjun tuotteet on listattu lähes 300-sivuiseen tuotekuvastoon. Kuvasto on täysin ilmainen ja se voidaan noutaa myymälästä tai tilata kotiin yrityksen verkkosivuilta. Kuvaston kansainvälinen painos on noin 2,5 miljoonaa kappaletta vuodessa. Norjassa Teknikmagasinet on kasvanut nopeasti ja lähes kolmessa vuodessa myymäläketju on avannut 15 myymälää Norjaan ja tavoitteena on kasvaa Ruotsin tavoin koko maan kattavaksi ketjuksi. Myös Suomen markkinoilla tavoitteena on kasvattaa ketjun suosiota samalla nopealla tahdilla.

– Näemme paljon mahdollisuuksia Suomen markkinoilla. Olemme kuulleet, että Suomen kansa on hulluna elektronisiin vempaimiin ja uskon, että Teknikmagasinet ja suomalaiset tulevat löytämään toisensa nopeasti, kertoo Teknikmagasinetin perustaja Jannis Östlund.

Erona muihin elektroniikkaketjuihin, on Teknikmagasinetin toimintatapana myydä tuotteita tiskin takaa, mikä takaa jokaiselle asiakkaalle aina henkilökohtaista palvelua ostotapahtuman yhteydessä. Kivijalkamyymälän lisäksi ketjun tuotteita voi ostaa verkkokaupasta sekä postimyynnillä. Yrityksen verkkokauppa aukeaa samaan aikaan myymälän avajaisten kanssa. Vantaan myymälä tulee työllistämään viisi henkilöä kokoaikaisesti. Hallinnolliset tehtävät tullaan suorittamaan Ruotsin pääkonttorista käsin.

Myymälän avajaisten yhteydessä yritys tarjoaa monia kiinnostavia erikoistarjouksia, kuten esimerkiksi Nokia 1650 -matkapuhelimen hintaan 10 euroa (norm. 49,90 €) ja bluetooth-headsetin hintaan 9,90 euroa (norm. 25,90 €).

Kuvastoon voi tutustua verkossa osoitteessa: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqrrgr

Tietoa Teknikmagasinetista
• Ensimmäinen myymälä avattiin vuonna 1989 Skärholmenin ostoskeskuksessa Tukholman läänissä.
• Yritys työllistää yli 500 henkilöä ja sen liikevaihto on vuonna 2008 noin 84 miljoonaa euroa.
• Yrityksen liikevaihto on historiallisesti kasvanut keskimäärin 25% vuodessa.

Hauska tietää
Teknikmagasinetilla on suosittu kilpailu nimeltään ”Bluffikisa”. Jokaiseen kuvastoon on kätketty tuote, jota oikeasti ei ole olemassa. Mikäli asiakas löytää tuotteen, on hänellä mahdollisuus voittaa vekottimia 2000 euron arvosta. Esimerkkinä edellisvuosien bluftuotteista on ”Smoke in the Hood”, eli tupakointihuppu ilmansuodattimella. Hupun ansiosta asiakas voi jatkaa tupakan polttamista ravintoloissa, vaikka uuden lain myötä tupakointi kiellettiinkin. Blufkisaan osallistuu vuosittain yli 10 000 kilpailijaa sähköpostin ja kirjeiden välityksellä.